Hausmanns Young Lions-team vant sølv

Cannes Lions: Marcus Hassel og Torkel Skjolden fra Hausmann tok sølvet i Young Lions Digital.

93793 8c033 original
I midten: Torkel Skjolden og Marcus Hassel, omkranset av resten av gjengen fra Hausmann.

Midt under Kreativt Forums Shortlistparty på Waikiki-stranda torsdag ettermiddag i Cannes, kom nyheten om at Marcus Hassel og Torkel Skjolden vant sølv i digitalkategorien i Young Lions, en millimeter bak det gullvinnende teamet fra Danmark.

Oppgaven var fra WWF Verdens Naturfond og gikk ut på å få millennials til å donere penger månedlig, og ikke en gang i blant, slik de gjerne gjør nå.

– Løsningen tok utgangspunkt i spørsmålet «hvorfor skal vi betale for noe foreldregenerasjonen har gjort», forteller de to.

– Så vi lagde et digitalt konsept som lar unge folk melde seg inn, og samtidig sender en mail til foreldrene om at de må betale for gildet. Vi kalte den «Make them pay», og la til «Now the party’s over, it’s time to pick up the bill».

– Bedre å tape mot en like god idé

Gullet i kategorien gikk til det danske teamet, som ifølge Skjolden og Hassel hadde nøyaktig samme idé. At de endte opp med sølv tar de med veldig godt humør.

– Juryen fortalte at de hadde store vansker med å bestemme vinneren, og brukte over en time på å diskutere. Det så ut som de hadde litt dårlig samvittighet da de ga oss dommen, men vi tar det bare som en positiv greie; det er bedre å tape mot en like god idé, enn det er å tape mot en bedre idé. Så vi er veldig fornøyde!

Hvordan har uka vært?

– Veldig gøy, og helt jævlig, rett og slett. Vi har vært kvalme av nervøsitet hele uka, samtidig som alt sammen er veldig fett. Det er kjempekult å være her, men det har vært mye følelser, som du kanskje skjønner. Det er bare graut oppi hodene våre nå, avslutter det lykkelige og utslitte teamet.