Hedret for både kreativitet og effekt

The Gunn Report har offentliggjort Cases for Creativity 2016: 15 kampanjer som vant både gulløve i Cannes og gull i effektkonkurransen Effie. Forfatteren bak studiet advarer samtidig at trenden med å være ekte og autentisk gjør at merkevarene framstår som alt for like.

83856 72aed original
Fra kampanjen #whoistheking for Burger King av Buzzman, France.

James Hurman.

The Gunn Report har nettopp sluppet Cases for Creativity 2015, en samling med 15 kampanjer som har oppnådd reklameverdenes høyeste utmerkelser ved å vinne både Gold Lion i Cannes for kreativitet og Gold Effie for effektivitet. Cases for Creativity er en årlig studie utført av James Hurman, forfatter og grunnlegger av innovasjons-konsulentbyrået Previously Unavailable.

Seks av de 15 kampanjene er for kommersielle merkevarer, mens de er andre er non-profit eller samfunnskampanjer.

– To av kampanjene er retrospektive effektivitets-priser som anerkjenner suksess over lang tid, nemlig Old Spice og John Lewis. Dette er kampanjer som har tatt to merkevarer som etter alle solemerker burde vært like kjedelig som vaskevann, og fått dem til å overskride sin naturlige orden, gjort dem til ledere i sin kategori, sier Hurman.

Risikerer å miste den kreative magien

– Men når jeg ser på nyere kampanjer lurer jeg på om vi er i ferd med å miste denne evnen. Vi står i fare for å bli forført av hva som helst som forsøker å redde verden. Og kommersielle kampanjer ser i mindre grad ut som forsøk på å transcendere sine kategorier, og mer som konsepter som følger en trend om være ekte og autentisk, slik at vi faktisk unngår kreativitet.

– Selv om dette kan virke avvæpende på forbrukeren, er jeg i tvil om det egentlig er kreativt. Det som er mer bekymringsfullt er at disse kampanjene føles litt for like ut. Som om vi har sluttet å gi priser til arbeid som er annerledes og har begynt å prise arbeid som går ut på det samme. Som Gull-Effiene demonstrerer, så er disse kampanjene effektive, men vi må ikke miste evnen til å skille merkevarer fra hverandre med store, skinnende ideer, for da risikerer vi å miste magien som kreative byråer kan gi merkevarer, avslutter Hurman.

The Cases for Creativity-kampanjene er:

  1. #whoistheking for Burger King av Buzzman, France
  2. Breast Cream for New Zealand Breast Cancer Foundation av Colenso BBDO, New Zealand
  3. Groceries Not Guns for Moms Demand Action for Gun Sense in America av Grey Toronto, Canada
  4. Last Words for Indian Association of Palliative Care av Medulla Communications, India
  5. Lifepaint for Volvo av Grey London, United Kingdom
  6. Manboobs for MACMA av David Buenos Aires, Argentina
  7. Adskillige kampanjer for John Lewis av adam&eveDDB, United Kingdom
  8. Adskillige kampanjer for Old Spice av Wieden+Kennedy Portland, USA
  9. Radiometries, for Exito Foundation av Sancho BBDO, Colombia
  10. Save our Songbirds for Natura 2000 NGO Coalition av Jazz, Romania
  11. Share the Load for Ariel av BBDO Mumbai, India
  12. The 6-Pack Band for Brooke Bond Red Label av Mindshare Mumbai, India
  13. The Bulletpen for Ministry of National Education av McCann Bogotá, Colombia
  14. The Madden Giferator for EA Sports av Heat, USA
  15. World Gallery for Apple av TBWA\Media Arts Lab Los Angeles, USA

Se hele rapporten på gunnreport.com.

Interessert i effektiv reklame? Meld deg på til STELLA fagdag og prisutdeling 29. mars.