Storsatsing for FNs matvareprogram

Tre millioner barn dør av sult hvert år. Dette er budskapet i den nye reklamekampanjen «Feed our Future» for FNs Verdens matvareprogram, produsert av Sir John Hegarty fra The Garage Soho.

94577 82909 original

Den globale kampanjen til Verdens matvareprogram (WFP) skal bygge på fjorårets store suksesskampanje, som ble regissert av Lynne Ramsay («You Were Never Really Here») og doblet bevisstgjøringen rundt WFP. Som i fjor er det Sir John Hegarty som står bak kampanjefilmen som utelukkende blir vist på kino i åtte uker fremover. Regissør på årets film er Nick Gordon fra produksjonshuset SomeSuch.

– Kino er fortsatt det mest fantastiske mediet for enhver kreativ person å jobbe med. Et sted for å fortelle din historie på «moderskjermen». Det er ikke overraskende at den fortsetter å fange publikummets oppmerksomhet, forteller Sir John Hegarty i en pressemelding.

Kampanjefilmen fremhever hvordan sult og krig har ringvirkninger på resten av verden, og viser en rekke syriske barn som synger «How Can I Tell You» av Yusuf Islam/Cat Stevens. Barnestemmer forsvinner deretter gradvis, og illustrerer hvordan tre millioner barn dør av sult og feilernæring hvert år.

– Vi tror at denne kampanjen er mer følelsesmessig engasjerende og vi forventer at flere folk vil respondere på filmen. I en verden full av støy, har kino vist seg å være svært effektivt for oss, forteller Corinne Woods som er Chief Marketing Officer hos WFP.

Kampanjen er et samarbeid mellom den globale kinoforeningen og FN. Filmen blir vist på en av kinoene hvor CAPA distribuerer reklame.

– Vi redder selvsagt ikke verden med dette, men vi gjør noe, vi gjør noe aktivt, og det er vi stolte av, sier Jan Tore Kristiansen, administrerende direktør i CAPA.

Om kampanjen

Kampanjen er med på å bidra til World Food Programme (Verdens Matvareprogram) sitt bærekraftsmål nummer 2: Utrydde sult. Dette er et samarbeid på tvers av landegrensene, i alt er det 25 land som bidrar til å spre budskapet, hvorav Norge (CAPA) er et av dem. Filmen blir vist på kino i åtte uker fra 26. september.

Se bakomfilm/teaser her: