Helsedirektoratet og POL vant Sølvfisken i mai

Vinnerkampanjen tar for seg mørket og skyggene som henger over folk med selvmordstanker, og hva du som venn, kollega eller familie kan se etter av tegn, spørre om, og lytte til for å lyse opp verden litt for dem.

1 POL Herobilde 1 Hdir Selvmordstanker

Vinnerfilmen i mai er utviklet av POL i samarbeid med Helsedirektoratet, og er produsert av Fantefilm med regihøvding Marius Holst.

– Målet med kampanjen er å senke terskelen for å spørre direkte om man er bekymret for noen i sin omgangskrets. Det er i tillegg et mål at flere skal søke hjelp ved selvmordstanker og psykiske vansker, sa Jakob Linhave, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet, da kampanjen ble lansert i oktober i fjor.

Kreatørene Sindre Johnstad og Erlend Løfald la til:

– Nå lever vi i en tid hvor selvmord kan ramme i de aller fleste kretser, så det føles godt å vite at det tas store grep for å motarbeide dette. Om det kan hjelpe bare ett menneske, blir vi fornøyde.

Øvrig team hos POL besto av rådgiver Marius Eriksen, prosjektlederne Vibeke Wiedswang og Tone Bøygard, designer Benjamin Rogers og Motion designer Jonas Stava. Produsent hos Fantefilm var Tor Markus Iden mens Hugo Føsker var Executive Producer.

Musikken i filmen er Harry Nilssons «Everybody's talkin'» framført av Bjørn Tomren.

Juryens litt notatblokkaktige begrunnelse går slik:

«Sølvfisk i mai går til Helsedirektoratet / Psykisk helse. Snakk sammen. Filmen handler om selvmordstanker. Det er en alvorlig, viktig og vanskelig tematikk. Juryen synes filmen evner både å alminneliggjøre tunge tanker, og med alminneliggjøring, gjøre medmennesker mer oppmerksomme. Filmen benytter kjent musikk som både rammer inn tematikken og fortellingen på en fin måte. Godt jobbet».