Hest ble best i oktober

Rikstoto-kampanjen «Et helt unødvendig hestekurs» av Anorak vinner Sølvmikken for oktober. Samme byrå tok også med seg bronsemedaljen på vegne av Storebrand, mens en kampanje fra Bama av Creuna kom et hestehode etter månedens vinner og vant sølvet.

91513 4e861 original

Det sentrale budskapet i Anoraks kampanjer for Rikstoto er at du ikke trenger å vite så mye om hest, for å vinne på hest. Hestekursene de serverer i radiokampanjen for oktober er således helt overflødige. Men det er god trivia okkesom, som Sølvmikken-juryen påpeker i sin begrunnelse:

– Du trenger ikke vite noen ting om hest for å spille på hest. Men visste du at hesten har 16 muskler i øret, og at det er de som gjør det mulig for hesten å rotere øret 180 grader?! Sjukt. Helt unødvendig å vite for å vinne, men helt nydelig å vite neste gang samtalen låser seg i en sosial setting. Gratulerer med seier!

Hør kampanjen her: «Muskler» og «Kroppsvæske».

• Byrå: Anorak
• Kreativt team: Jens Bjørklund og Kasper Amundsen Tuvnes
• Konsulent: Janne Espevalen
• Prosjektleder: Camilla von Borcke
• Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
• Kunde: Rikstoto

Sukker-dopede epler

Creunas eplekampanje for Bama er trygt plantet i den tradisjonelle telefon-sketsjen, men med en skrudd vri der elleville epler med sukkersjokk støyer i bakgrunnen. Juryen utbroderer:

– Det har vært en tørr og tildels skummel sommer sett med MDG-øyne. Heldigvis har Bama gode nyheter. Den varme sommeren har gjort at eplene veldig søte! Og pratsomme. Dette var rare greier, og det liker vi. Til tross for et ganske ute konsept kommer budskapet tydelig frem. Juryen hiver seg over fruktfatet.

Hør kampanjen her: «Dubbing», «Allsang» og «Tørre vitser».

Byrå: Creuna
Kreativt team: Pål Jespersen & Oskar Bringager
Konsulent: Nicoline Lysholm
Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
Kunde: Bama

VM i sportskommentering

Den forrige gangen Storebrand dukket opp i Sølvmikken-sammenheng var med kampanjen «VM i forsikring» under Fotball-VM i juni, der den aktuelle kampanjen demonstrerte at en sportskommentar-duo kan brukes til så mangt.

Juryens liker veldig godt det de hører, men er også litt i stuss:

– Storebrand har laget et konsept juryen synes blir morsommere og morsommere. Godt radiohåndverk, førsteklasses tekstforfatterarbeid og godt spill! Juryen stusser litt på dette med «VM i forsikring». Ga mening under VM i fotball, men nå i høstmørket virker det litt malplassert. Men, men. Samma det så lenge vi ler av trefelleren som gir et lett dytt på en tung stamme.

Hør kampanjen her: «Frossenpizza», «Nattasang», «Sommerdekk» og «Trefelling».

Byrå: Anorak
Kreativt team: Hallvard Fjellbraaten, Jens Bjørklund, Jens-Petter Aarhus, Øistein Markus Holm og Kasper Amundsen Tuvnes
Prosjektleder: Hege Dyrseth
Produksjonsselskap: Sagveien Resort
Kunde: Storbrand Forsikring

Du kan også høre vinnerkampanjene samt tidligere vinnere på gullmikken.no.


Annonse: