Highasakite danset i røyken foran Østbanehallen

Highasakite siktet høyt da de skulle lansere sitt nye album, og gikk blant annet for en kreativ kampanje hos Clear Channel utenfor Østbanehallen i Oslo.

DSC0791
DSC0769 Edit
DSC0774 Edit

Målet med kampanjen var så enkelt som å skape bevissthet rundt Highasakites nye albumslipp, «Mother».

– Highasakite er et stort, anerkjent band, men det er stor konkurranse på musikkfronten også her i Norge. Derfor var det viktig for oss å sørge for at vi i tillegg til mer tradisjonell markedsføring gjorde noe spesielt på lanseringsdagen som ble lagt merke til, men som fremdeles var sterkt knyttet til resten av det visuelle i kampanjen, sier Asbjørn Myrvold, A&R og prosjektleder i Propeller recordings.

Løsningen ble å bygge om to av Clear Channels adshels. I den ene ble det installert en projektor, og på den andre ble det montert et lerret og en røykmaskin. Installasjonen ble plassert like ved tigeren på Jernbanetorget, og ble et bindeledd mellom materialet brukt i markedsføringen på nett, på busser og T-banestasjonene i Oslo-området og platecoveret til albumet.

– Når det kommer til å lage show, er Highasakite en av landets fremste. Det var derfor viktig at selve installasjonen opplevdes som levende. Teaterrøyk ble et viktig element for å få til det. Lyset fra projektoren «danset» i røyken før video dukket opp på lerretet. Røyken gjorde også at installasjonen føltes som én enhet, samtidig som vi opplevde at det tiltrakk seg mye oppmerksomhet fra folk i området, forteller Myrvold.

Installasjonen ved Østbanehallen.

Fra idé til installasjon

Ideen til installasjonen fikk gjengen i Propeller fra coverbildet. De la frem ideen sin for teamet i Clear Channel. Da begynte ballen å rulle.

– Selv om vi jobber mye med marketing for utgivelsene våre, har vi ikke gjort så mange store, fysiske installasjoner som dette. Derfor var det veldig hyggelig å høre at Clear Channel ikke bare trodde dette var mulig å få til, men de mente også at dette ville bli veldig kult - og det ble det jo. Det var betryggende å samarbeide med Clear Channel som har lang erfaring i slike installasjoner. Vi har masse fine tilbakemeldinger fra både fans og musikkbransje på resultatet og kampanjen i sin helhet, sier en stolt Asbjørn Myrvold.

Mat for SoMe

Gode tilbakemeldinger fra fansen fikk også Isabel Davis Brodtkorb, leder av Create-avdelingen til Clear Channel, da hun var til stede på lanseringsdagen av installasjonen. Highasakite-vokalist, Ingrid Helene Håvik, hadde lagt ut en teaser på sin Instagramprofil, der hun oppfordret fansen til å ta turen til Jernbanetorget for å sjekke ut installasjonen. I tillegg fristet Highasakite med at de som delte bilder av installasjonen på Instagram var med i trekningen av signert vinyl.

– Utendørsstunt som dette ser vi at tiltrekker seg mye oppmerksomhet, fordi folk bli nysgjerrige og synes det er fascinerende. Denne gangen kom det nok ekstra mange siden Ingrid og Highasakite gjorde det til et mini-event og en konkurranse, forteller Davis Brodtkorb.

– Dermed får den ene installasjonen, som kun kan sees på denne ene plasseringen, stor spredning likevel, avslutter hun.