Hilland gjør OL-reklame for Coca-Cola

Thomas Hilland er en av regissørene bak Coca Colas globale reklamefilm for OL i Beijing 2008.

10672 c4938 original

Filmen har tittelen «Bird’s Nest Stadium», inspirert av den gedigne, avantgardistiske «fugleredestadion» som utgjør årets OL-hovedarena.

Sammen med den israelske animatøren Eric Lerner har bergenseren gjort opptak for filmen i både Afrika, Sør-Amerika og Asia. Historien følger en gruppe animerte fugler som samler sugerør over hele verden for å bygge sitt eget lille fuglerede i Beijing, med utsikt over den kinesiske hovedstadens allerede berømte OL-arena.



Det var virkelig et interessant prosjekt å ha hånd om, ifølge Hilland.
– Coca Cola er jo verdens sterkeste merkevare med en reklamehistorie spekket med minneverdige filmer, så når deres reklamebyrå Wieden & Kennedy tok kontakt og ville gi meg oppdraget sammen med Eric sa jeg naturligvis ja med det samme. Det er jo også sjelden man får sjansen til å gjøre en OL-reklame, sier Hilland.

Verden rundt Et enormt understatement for en bergenser, men så har han også tilbragt mange og lange år utenlands. Og utenlandstur ble det også av denne filminnspillingen: Hilland og filmteamet reiste verden rundt over en måneds tid for å gjøre opptak av en rekke kontrastfylte miljøer for fuglenes innsamling. Tilbake i London ble fuglene skapt og animert av Lerner som deretter integrerte dem inn i filmens levende bilder.

Coca Cola skal vise den minuttlange filmen over hele verden i opptakten til OL i Beijing 2008.

Hillands andre reklamefilmer har også fått mye internasjonal oppmerksomhet i det siste. Hans film for Covent Garden i London ble plukket ut som «Hot Shot» av det engelske bransjebladet Shots, mens den amerikanske reklamebransjens motstykke Creativity-Online hadde hans nye Volkswagenfilm som Pick of the Week. Los Angeles Film Festival har også valgt ut to av hans musikkvideoer til visning under årets festival i LA i Juni. I Norge er Hilland tilknyttet filmproduksjonsselskapet Motion Blur.