Historiefortelling er fremtiden

Disneys tidligere toppsjef Michel Eisner mener det nye store fenomenet på internett vil drives av god, kreativ historiefortelling.



Michael Eisner fikk en lite ærefull sorti da styret i Walt Disney ga ham sparken i 2005. Blant annet ble han beskyldt for å ha forvandlet Disney til «grådig, sjelløst selskap» av en av Walt Disneys etterkommere, Roy E. Disney, som sa opp sin visepresidentstilling i protest mot Eisners arbeidsmetoder.

I etterkant har Eisner lansert sitt eget TV-program, «Conversations with Michael Eisner», og han har dessuten investert penger i produksjonselskapet Vuguru, som produserer og distribuerer videoinnhold for nett. Vuguru var en av de første til å lansere en egen serie på nett, «Prom Queen», som ifølge Eisner sjøl har bidratt med et «helt respektabelt overskudd».

Eisner foreleste mandag på Microsofts Advance ´08-konferanse i Seattle, og hans hovedpoeng var at historiefortelling som innhold er den neste store greia på nett.
– YouTube er for internett hva en nickelodeon er for film. Det er en tidlig versjon av noe større som kommer, nemlig god, kreativ historiefortelling. [«nickleodeon» er ikke en referanse til TV-kanalen, men de små, lokale kinohusene som var vanlige på 20-tallets USA].

Han fortsetter:
– YouTube er full av historier, det er en encyclopedi av alt som beveger seg.

Til tross for at det finnes vindunderlige ting å se på YouTube, mener Eisner det blir i overkant mye stoff av typen «Katt står på skateboard» og hjemmelagde Jackass-varianter.
– Det som mangler er kreativ historiefortelling som utnytter de unike aspektene ved internett, som interaktivitet eller community-aspektet.

Eisner mener tingenes tilstand i dag skyldes at de gjeldende videosøkemaskinene er for dårlige, i tillegg til at annonsører alltid er engstelige når det handler om å ta sjanser.
– Kreativitet er en risikabel virksomhet. Men det er nesten alltid verdt risikoen, slo han fast.