Historisk kveld for Berg

Vi har bare fått jubelmail. Det sier Vizrts Bjarne Berg etter den historiske valgkvelden, der grafikkselskapet leverte de grafiske løsningene til TV-selskaper over hele verden.

TV-kanaler over hele verden fulgte nattens presidentvalg i USA. Felles for de aller fleste er at det var Bergensselskapet Vizrt som leverte de grafiske løsningene som ble brukt for å illustrere opptellingen.
– Fox News, ABC, CNN brukte alle vår teknologi. Over hele verden var vi involvert. Jeg vet ikke hvor mange som så programmer med vår grafikk i natt, men jeg vil tippe 75 prosent av alle som fulgte sendingene, verden over, sier administrerende direktør Bjarne Berg i Vizrt.



Hologram Amerikanske TV-sendinger har utviklet seg til å bli svært avansert TV. Alle de store kanalene benyttet seg av grensesprengende teknologiske løsninger for å forklare seerne utviklingen i valget. Klart lengst gikk CNN, som for første gang i verdenshistorien forsøkte seg med hologrammer.
– Det er utrolig avansert, med 44 HD-kameraer. Personen blir filmet fra alle vinkler og så sendes bildet inn i studio, slik at det ser ut som om personen står der. Vanligvis er det jo en videovegg der reporteren dukker opp. Dette er noe helt nytt og det var ikke helt problemfritt, sier Berg til Kampanje.

Her kan du se du hvordan CNNs holografiske reporter Jessica Yellin så ut i samtalen med programleder Wolf Blitzer.

På Youtube sammenlignes CNN-grafikken med «Star Wars»-filmene.

Vizrt hadde 40 ansatte i USA og 25 i Norge på vakt hele natten for å jobbe med grafikkløsningene for de ulike stasjonene verden over. De norske ansatte var i hovedsak i beredskap dersom noe skulle gå galt.

Berg brukte selv det meste av natten til å se amerikanske TV-kanalers dekning av valget. Han innrømmer at han nok fulgte ekstra nøye med for å se hvordan det tok seg ut.

Viktig arena
– Jeg ser nok på sendingen litt annerledes enn de fleste, for å se om det fungerer og om det er god flyt i sendingen. Jeg har litt større distanse til det enn TV-kanalene selv, derfor kan jeg gi tilbakemeldinger og innspill til hvordan de kan ta nye steg neste gang, sier Berg.

Utover dagen i dag har det tikket inn med gratulasjonsmeldinger og takkebrev fra TV-stasjoner verden over, som er godt fornøyd med nattens innsats. Så langt sier Berg at han ikke har mottatt noen meldinger om at grafikken skar seg.
– Det er viktig for oss å være med på slike ting. Ikke så mye på grunn av pengene der og da. De fleste er jo kunder allerede, men fordi vi treffer dem som skal tenke fremover på hvordan de kan bruke vår programvare til å skape noe, sier Berg.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.