Holder designråd med eliten

Å kjøpe kostbar design fordi det er trendy, gjør design til jåleri, mener Johan Verde, primus motor for designtreffet BeyondRisør.

10476 60ddc original

Å gjøre designprodukter til trend- og imageprodukter ødelegger for fokus på kvalitet og seriøse løsninger. Det mener industridesigner Johan Verde, som ikke vil at folk skal være opptatt av design. Men bruke det.
– Gode løsninger skal tilfredsstille behovene folk har, fordi de er hverdagsprodukter som kommer tett innpå folk, sier Verde.

Han mener bransjen selv må ta ansvar for å vise design også som bærekraftige og samfunnsrelevante løsninger.

Designtreff i Risør I juni samler Johan Verde Norges fremste formgivere og arkitekter til designtreff. Målet er å vise hvordan god design og profesjonelle nettverk kan skape konkurransefortrinn for norske produkter og bedrifter.

Snøhetta og Think Det er eliten blant aktuelle norske og svenske formgivere som kommer til BeyondRisør 12.-13. juni. Operaaktuelle Kjetil T. Thorsen skal dele sine erfaringer som suksessarkitekt i Snøhetta. Den svenske arkitekten og designeren Eero Koivisto kommer, og en rekke andre norske designere er representert, blant andre Norway Says, Bleed og Formel Industridesign.

Johan Verde ser også frem til å presentere sjefsdesigneren bak El-bilen Think.
– Think har vist at de ikke gir opp og at det kreves mye stå-på-vilje for å lykkes, sier Verde, som er kunstnerisk leder for designtreffet i Risør.

– Designrådet ikke nok
Mens Norsk Designråd først og fremst synliggjør norsk design gjennom utmerkelser, skal BeyondRisør skape design gjennom tverrfaglighet og nettverk. Ved å få flere bedrifter og designere til å samarbeide, mener Johan Verde at norsk design har større sjanse for å lykkes internasjonalt.

– Det er viktig at vi definerer utfordringene, setter oss felles mål og samler kreftene for å finne løsninger. Norsk Designråd har sine statutter å forholde seg til, men BeyondRisør skal løfte blikket og se designmuligheter i en større samfunnsmessig sammenheng, sier Verde.

Foto: Industridesigner Johan Verde fra BeyondRisør og kreativ leder i Bleed, Kjetil Wold.