Hovedstaden våkner forsiktig til liv igjen: – Vi skal vise Norge hva Oslo har å by på

Denne uken får mange av Oslo serveringssteder åpne kranene igjen, og det er klart for ettertraktet utepils i vårsola. Ifølge VisitOSLO åpnes det også for aktiviteter som badstu, kajakk, guidede turer i skog og mark samt noen kunstgallerier.

96682 6d1eb feature
Oslo sentrum sett fra Ekebergparken. Foto: VisitOSLO/Didrick Stenersen
96671 c5d54 original

Anne-Signe Fagereng Markedssjef i VisitOSLO

Anne-Signe Fagereng forteller at de fremover skal jobbe med å få resten av landet til å oppdage hvor enormt mye som har skjedd i Oslo de siste årene.

Krisetiden har satt et tungt preg på aktivitetene i VisitOSLO, og de har måttet omstille seg rekordraskt på mange områder etter at livsgrunnlaget til hele besøksnæringen brått ble revet bort i midten av mars.

– Etter noen få hektiske dager med aktiv krisekommunikasjon og informasjonsarbeid, startet arbeidet med å sikre Oslos tilstedeværelse og relevans i en helt annen virkelighet, forteller markedssjef Anne-Signe Fagereng.

– Vi startet med å produsere og formidle innhold som lot folk ta del i byen vår fra sin egen sofa. Vi laget en egen kalender for strømmearrangementer og formidlet digitale kunstsamlinger, 3D-modeller av vikingskip, litterære Oslo-opplevelser og mye annet. Vi laget en egen korona-guide som etter hvert ble rettet i stor grad mot Oslos lokalbefolkning, det gikk i takeaway, turer til ukjente vann i marka og andre måter å ta Oslo i bruk på en ansvarlig måte. Vi rigger oss nå for en sommer der vi håper mange Oslo-folk vil velge en herlig staycation. Samtidig iverksetter vi en ny markedsstrategi som har folk fra andre deler av landet som målgruppe.

– Vi kan komme svært sterkt tilbake

Det er i krisetider man kan ta andeler, ifølge et kjent markedsførings-mantra. Men kan man si det samme for virksomheten til VisitOSLO, deres aksjonærer og partnere, nå som alt har vært stengt?

– Vi tror vårt fokus framover nå, i kombinasjon med at folk må tenke på alternativer til utenlandsferie, gjør at vi kan ta markedsandeler i Norge. På sikt tror vi også at vi kan komme svært sterkt tilbake i utlandet, spesielt i nærmarkedene når reiserestriksjonene oppheves. Kvaliteter som bærekraft, natur og trygghet vil nok bli enda viktigere, og her stiller Oslo sterkt.

– De aller fleste har veldig mye mer å oppdage

Nå begynner Oslo endelig å åpne litt opp. Hva er planene fremover?

– Planen er å jobbe aktivt med å vise folk fra andre deler av landet alt Oslo har å by på. Alle i Norge kjenner jo Oslo til en viss grad, men de aller fleste har veldig mye mer å oppdage. Det har jo skjedd enormt mye i Oslo de siste årene. Dessuten er det veldig mange som enda har til gode å utforske bydelene, gå langs Akerselva, spise på mathallene, besøke øyene, shoppe på Frogner – det er uendelig med muligheter. Oslo er jo Norges eneste storby, og et fullverdig alternativ for storbyferiene til utlandet, som har gått i vasken for mange, forteller Fagereng.

– Norske turister kan ikke kompensere for bortfallet av internasjonale gjester, men hvis folk blir overbevist om at korona er under kontroll og smitteverntiltak ikke ødelegger opplevelsene, så er potensialet betydelig.

– Entusiasmen for Oslo har vokst

Hvordan tror du reiselivsnæringen generelt og VisitOSLO spesielt kan reise seg igjen etter pandemien?

– For VisitOSLOs del er det viktig at vi fortsetter arbeidet med å bygge merkevaren Oslo, også utenfor landets grenser. Entusiasmen for Oslo har virkelig vokst de siste årene, og denne må vi fortsette å dyrke, slik at vi er godt rustet når grensene åpner. Vi har tro på at reiselysten kommer tilbake, sier Fagereng, og legger til:

– For reiselivsnæringen generelt handler det om å fortsette å tilby fantastiske opplevelser. I tillegg er det selvfølgelig behov for betydelig støtte fra myndighetene for å sikre overlevelse for mange viktige aktører. Uten våre partnere i næringen blir Oslo svekket som reisemål. Forhåpentligvis har vi også lagt et godt grunnlag for å fortsette å overbevise stadig flere nordmenn om å reise til Oslo for å bo, spise og kose seg. Jeg håper vi vil kunne fortsette aktiv bearbeiding av dette segmentet, avslutter hun.


Annonse: