Hvem er best på PR i landet her?

Her er samtlige vinnere i Gullkorn.

Gullkornprisene ble jevnt fordelt i pr-bransjen under årets Gullkorn-konkurransen i går kveld. 15 byråer meldte inn sine beste jobber, hvorav seks kunne spasere ut av salen med et hedersbevis i armene.

I kategorien produktprofilering er det ikke spesialbyråene innen markedsførings-PR som PR-operatørene eller MS&L PR som stakk av med gull.

Derimot må de se seg slått av landets største PR-byrå, Burson-Marsteller for oppdraget med Finn.no. Med den norske supermodellen Iselin Steiro på laget, og to av landets kjente designere, sørget PR-byrået for at prosjektet fikk den rette oppmerksomheten i media. Finn.no-kampanjen handlet om mote og gjenbruk
– Det kommersielle produktet er pakket inn i en innpakning som fremstår med en høy grad av troverdighet. Effektiv bruk av eksterne sannhetsvitner gjør kommunikasjonen virkningsfull og sannferdig, uttaler juryen, ledet av kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg i SAS.

Klimakonsert slo an
I kategorien virksomhetsprofilering, som i motsetning til produktprofilering, har et større næringslivsmessig fokus, vant Hafslund og PR-operatørene for CC8: Climate Conference & Concert 2008.

Her berømmes partene for god dokumentasjon av effekt, og, her var juryen enstemt.
– Vinneren av årets virksomhetsprofilering er Gullkorns eneste bidrag som tydelig kan vise til et tallfestet løft rent omdømmemessig. Kampanjen, som har et integrert perspektiv, dokumenterer omfattende oppmerksomhet om virksomheten og dens samfunnsansvar i alle målgrupper – det være seg menigmann så vel som politikere, beslutningstakere og ikke minst journalister.

Gullkorn til Apeland, Dinamo og Nucleus Videre kunne Apeland Informasjon juble over Gullkorn for holdningskampanjen med Helsedirektoratet. Dette var også den eneste jobben Apeland Informasjon hadde meldt på i konkurransen.
– Årets vinner tar i bruk nye kanaler og virkemidler. Kommunikasjonen er godt integrert, og all kommunikasjon er samordnet mot samme strategiske mål. PR-byrået har vært flinke til å ta regi, legge premissene og koordinere hele kampanjen, mener juryen.

Dinamo var sikret en pris i årets organisasjonsbygger med de to eneste konseptene nominert av juryen etter innsendelse. Der var det jobben for Telenor som sikret gullet.

Juryen sier:
– Vinneren er en strategisk og skreddersydd prosess som viser at selskapet tar kommunikasjon på alvor. Som briefingen selv sier: En seier for kommunikasjonsfaget, som lever og stadig utvikler seg videre!

PR-byrået Nucleus vant Gullkorn i åpen klasse for nettkonkurransen «Øyeblikk 2008» og fagbladet Sykepleien.

Kampanjen berømmes for å nå frem med budskapet til tross lavt budsjett. Fra å ha 47 000 unike brukere per måned før konkurransestart, er antall unike brukere nå kommet opp i 60 000 per måned.

Colt bak årets nyskapning Prisen for årets nyskapning gikk til Colt Kommunikasjon med prosjektet «Ny retning i PR-bransjen: PR i sosiale medier».
– Vinneren har utviklet produkter og arbeidsmetoder som er tilpasset de nye mediene, og deler velvillig kunnskap med bransjen, studenter og næringslivet. PR-byrået har tatt for seg et område som reklamebransjen forvalter i andre land. Bidraget forteller en unik historie om et lite og ungt PR-byrå som tok et strategisk valg for å markere seg i PR-bransjen, uttaler juryen.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.