HyperRedink skal jobbe med LOOP Miljøskole

Reklamebyrået har fått LOOP Miljøskole på kundelisten. De har i disse dager lansert både nye nettsider og skolemelk-kampanjen «Barnas skog», som er et samarbeid mellom LOOP Miljøskole, Grønt Punkt Norge, WWF og Tine Skolelyst.

Pressebilde 006 N Yx
Fra venstre; Marianne Heggenhougen i Loop, Martine Carlson rådgiver i HyperRedink, Fredrikke Friis Bertheussen i Loop, (bak) Øystein Husket utvikler HyperRedink, Monika Tronsmed designer i HyperRedink, Jørgen Tjuve prosjektleder i HyperRedink ( illustratør og designer Mari Veggum i HyperRedink var ikke tilstede da bilde ble tatt).

LOOP Miljøskole lanserer undervisningsfilmer de har laget sammen med NRK og den unike skolekampanjen «Barnas Skog» dette året, og hadde et behov for en undervisningsportal for fremtiden. En portal der de nye undervisningsressursene ville komme til sin rett og engasjere elever og lærere.

– Vi har hatt en fantastisk kjemi med de dyktige designerne, utviklerne, prosjektlederne og rådgiverne i HyperRedink fra dag én. Designerne nailet til de grader akkurat det visuelle uttrykket vi hadde sett for oss til nettsiden. For oss i LOOP Miljøskole var det ikke bare viktig at funksjonalitet og brukervennlighet ble ivaretatt, men at portalen visuelt sett motiverer og inspirerer brukerne til en mer bærekraftig livsstil, sier Fredrikke Friis Bertheussen, prosjektleder for LOOP Miljøskole.

Det overordnede målet med undervisningsportalen er å motivere barn og unge til å ta vare på jordas ressurser, og utvikle evnen til kritisk tenkning rundt bærekraftig utvikling, plast- og forsøplingsproblematikk.

– Skal vi lykkes med det må både form, innhold og det visuelle uttrykket stemme. Jeg har en god følelse av at vi har klart nettopp det, sier Friis Bertheussen.

Har fått utfordre både form, formater og fortellerteknikk

– LOOP er en veldig lærerik og leken kunde å jobbe med. Det finnes mange måter å både lære og formidle viktig kunnskap på, LOOP er flinke til å tenke nytt rundt dette, og i alle prosjektene vi har fått bryne oss på til nå har vi sammen fått utfordre både form, formater og fortellerteknikk, det synes vi har vært veldig gøy, sier rådgiver Martine Carlson i HyperRedink.

– Målet med oppgaven var å skape et univers som både voksne og barn kan leve seg inn i. Så ved bruk av ekte bilder, en fin illustrasjons-stil og farger som ikke er typiske «miljøfarger» har vi skapt et uttrykk som vi håper inspirerer og engasjerer målgruppen til å ta vare på skogen vår og naturressursene våre. Vi gikk​ for en ekte «klipp og lim» stil, sier designer på prosjektet, Monika Tronsmed, som sammen med HyperRedinks egne illustratør Mari Veggum har stått for det visuelle uttrykket.

– Nå gleder vi oss til høsten hvor det vi har jobbet med de siste månedene rulles ut. Med alt fra Barnas Skog skolemelk-kartonger, den digitale historiefortellingen som er en integrert del av kampanjen, og ikke minst helt nye nettsider for LOOP Miljøskole. Det blir en spennende høst, avslutter Jørgen Djuve, prosjektleder i HyperRedink.