IKEA med egen komiserie

Fra september vil IKEA forsøke å vinne nye interiørelskende kunder ved hjelp av en egen komiserie på internett.



Skuespilleren Illeana Douglas har hovedrollen i den nettdistribuerte komiserien «Supermarked of the Stars». I serien spiller hun seg selv, en middelaldrende skuespillerinne i Hollywood som legger skuespillerkarrieren på hylla og begynner å jobbe som kassedame på et supermarked isteden.

IKEA-gründer Ingvar Kamprad likte serien så godt at han ønsket å lage noe tilsvarende selv. Neste uke begynner derfor innspillingen av IKEAs egen utgave av serien. Den heter «Easy to assemble» og i den bytter Douglas kassebeite og begynner å jobbe som kassedame på møbelkjedens varehus i Hollywood i stedet.

Glad sjef Thomas Bannister, administrerende direktør i produksjonsbyrået SXM, som har produsert originalserien og nå skal produsere den nye for IKEA, er veldig glad for satsingen.
– Vi er veldig glade for at IKEA finansierer denne serien. Den kommer til å portrettere Ikea på en fordelaktig måte og oppnå flere markedsmål, sier han.

Det er dog et vesentlig poeng at serien primært skal være underholdende.
– Vi tror og håper at den skal nå ut til mennesker som underholdning. Målet er at folk skal like å se serien, ikke bare at den skal selge produkter, fortsetter han.

Internett Serien kommer til å lanseres globalt på nettet, men vil produseres på engelsk og først og fremst inneholde amerikanske skuespillere. Noen av dem er angivelig i tillegg svært kjente. Det vil også dukke opp enkelte svenske gjesteskuespillere ettersom serien utvikler seg, lover Bannister.

«Easy to Assemble» sendes fra september, og det vil bli sluppet en episode på fire minutter i uka. Serien er en samproduksjon mellom IKEA og SXM og vil bli distribuert gjennom kanaler som Youtube, Daily Motion, Blinkx, Metacafe, Revver, Vuze og andre lignende plattformer.