IKEA og Flytoget på omdømme-toppen

Omdømmet til Norges 50 mest synlige selskaper er analysert. Se listen over vinnerne og taperne her.

9662 f0d2c original

9.942 nordmenn har vurdert omdømmet til Norges 50 mest synlige bedrifter. Det er sjette gang RepTrak Norge gjennomføres av Reputation Institute og Apeland Informasjon i samarbeid med Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI.
– Å bygge et godt omdømme handler mye om å gi markedet et tydelig løfte og holde det du lover. Bedriftene på topp i målingen gjør det, i tillegg til å score bra på andre dimensjoner, som ledelse og innovasjon, sier kommunikasjonsrådgiver Nils M. Apeland, som leder analysegruppen Apeland Informasjon.

Flytoget er blant nykommerne og debuterer med en såkalt RepTrak Pulse score på 81,5 poeng. Flytoget topper dermed omdømmelisten for 2009 sammen med Ikea Norge.

IKEA Norge får også en score på 81,5 og er dermed tilbake på toppen av listen etter et lite fall i 2008. IKEA hadde best omdømme også i 2005, 2006 og 2007, og den svenskeide møbelgiganten er virkelig en av de store omdømmevinnerne her i landet.

Fremragende omdømme. Toyota Norge har i år som i fjor et «fremragende omdømme» med en score på 81,1 poeng, ifølge undersøkelsen. Netthandelen Komplett er også helt i toppsjiktet med 80,9 poeng. Det er første gang en ren nettbutikk måles i RepTrak Norge. Resultatene for Komplett tyder på at de har lykkes godt, påpeker Apeland Informasjon.

Årets undersøkelse avdekker at omdømmet til mange aktører i finansbransjen er i fritt fall. Ni virksomheter innen bank, finans og forsikring er med i RepTrak Norge 2009. Skandiabanken får best score med 77,8, men går noe tilbake fra 2008. SpareBank1 får en score på 69,7, og er den eneste banken som går frem fra 2008. Nordea får en omdømmescore på 63,1, noe som tilsvarer «Middels godt omdømme». DnB NOR faller med 5,7 poeng fra 61,9 i 2008 til 56,2 i 2009, og har nå «Svakt omdømme».

Bråket rundt DnB NOR i fjor høst og i vinter må ta skylden for dette, mener Apeland Informasjon. Blant forsikringsselskapene kommer Gjensidige (71,9) vesentlig bedre ut enn If (61,6), mens Storebrand havner mellom disse, med sine 64,2 poeng. Acta og Terra kommer svært dårlig ut med henholdvis 39,9 og 35,1 poeng, og er de eneste virksomhetene i kategorien «Dårlig omdømme.»

Coop på topp. Coop får en score på 79 poeng, og har dermed det beste omdømmet blant dagligvarekjedene i Norge. Meny er den eneste i bransjen med fremgang fra 2008 til 2009, alle andre går tilbake. ICA og Rimi er de eneste som kommer svakere ut enn ”Godt omdømme”. ICA havner i kategorien «Middels godt omdømme», mens Rimi går ned fra «Middels» til «Svakt.»

Telenor best for første gang.
Både i 2007 og 2008 hadde Chess best omdømme blant telekom-aktørene, med NetCom på plassen bak. Telenor var svakest av teleselskapene i 2007, men gikk forbi Tele2 i 2008. I år er Telenor best i bransjen, deretter følger Chess, NetCom og Tele2. Alle de fire teleselskapene er i kategorien «Middels godt omdømme».

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.

8213ae7a-08f3-4326-9c46-18e7cf344036.pdf