IKEA og UD best på kommunikasjon

11735 cd68c original

For andre året på rad har Hammer & Hanborg, som er spesialisert på rekruttering innen kommunikasjons-, informasjons- og markedsføringsbransjen, utført en større undersøkelse blant norske kommunikatører.
– Det som er spennende med undersøkelsen er at det er kommunikatørne selv som de mener er de beste aktørene innen kommunikasjon, sier Country Manager i Hammer & Hanborg Norge, Trine Larsen, til KF.

Disse resultatene er del av en større undersøkelse utført blant fagfolk innen PR, markedsføring og reklame. Undersøkelsen ble sendt ut til 1800 respondenter, hvorav 572 svarte, ifølge Hammer & Hanborg.

Norwegian flyr mot toppen Møbelkjeden IKEA troner på toppen når respondentene blir bedt om å oppgi hvilket selskap som var best på kommunikasjon i privat sektor i 2007. Norwegian øker sterkt og lander som nummer to. Mesta ble rangert høyt opp i fjorårets undersøkelse, men ligger i år langt ned på listen, og fikk bare 1 prosent av stemmene.
– Begge selskapene på topp er upretensiøse, folkelige og usnobbete, og fremstår som åpne og inviterende. Dette er egenskaper som appellerer til de fleste. Både Norwegian og IKEA har gode rutiner for service, og de har dyktige folk fra gulvet og helt opp i toppen. Vi ser sjelden deres kommunikasjonsdirektører på TV, og det trenger de heller ikke, for disse selskapene er ikke i krise. Snarere tvert om. Mesta er nok ikke dårligere enn de har vært før, det er bare det at mange andre selskaper er flinkere på å markere seg positivt, sier Trond Blindheim, kommunikasjonseksepert og rektor ved Oslo Markedshøyskole.

Sofienbergparken Hendelsen i Sofienbergparken der Ali Farah ble nektet hjelp av ambulansepersonale, er den kommunikasjonsinnsatsen som blir regnet som årets viktigste blant ekspertene. Caroline Drefvelin, vitnet som filmet, og dermed gjorde det mulig å formidle hendelsen i Sofienbergparken, ble kåret til årets viktigste kommunikasjonsbidragsyter.

Når det gjelder kommunikasjon fra offentlig virksomhet mener bransjen at Utenriksdepartementet er best, mens NAV er nummer to.
– Folk flest har en slags «giv-akt-respekt» for den type flinkhet som Jonas G. Støre representerer, og han er jo også en førsteklasses utenriksminister. UD har dessuten en statssekretær som er usedvanlig dyktig, sier Trond Blindheim.

– Jeg opplever at UD har løftet hele sin kommunikasjonsavdeling og gjort den mer synlig. Vi ser blant annet at de benytter seg at flere dyktige pressetalspersoner, sier Trine Larsen i Hammer & Hanborg.

StatoilHydro drømmearbeidsgiver StatoilHydro kåres til det selskapet flest kommunikatører ønsker å jobbe for, etterfulgt av Røde Kors. Microsoft, Statministerens kontor også FN kommer også høyt på listen.