Inn i varmen

Med RfA-vinnerkampanjen «Tea Time» for Antirasistisk Senter ønsker Dinamo å bryte ned fordommer ved å få muslimer til å invitere etniske nordmenn på te-slaberas.

11675 b1cf9 original

Å påvise fordommer var ikke del av oppgaven, slik teamet fra Dinamo så det. I stedet ville de være med på å bryte ned fordommene ved handling.
– Det er fort gjort å bli sinna når man ser at noe er urettferdig. Men denne kampanjen handler om å få folk til å treffes. Vi tror innsikten vår stemmer: Kjenner du en muslim så har du langt færre fordommer enn de som ikke gjør det, forteller Torstein Greni, AD i Dinamo.

Tekstforfatter Stein Simonsen supplerer:
– Vi var ganske bevisste på å unngå en kampanje der noen har rett og andre har feil. Det kan lett bli mye skyttegravspreg over debatten, og vi ville ikke være med på å eskalere dette, men heller nyansere bildet litt. Mange ville sikkert ventet seg en mer konfronterende tone mot de som har fordommer, men vi tror det ville vært med på å forstørre problemet i større grad enn omvendt.

KF: Var det en vanskelig brief?
– Ja, det var i grunnen det. Rasime og fordommer er litt av et minefelt, og ikke minst risikerer man å gå i fordomsfella selv. Jeg synes vi skal være fornøyd i forhold til denne løsningen: Vi roter ikke mer rundt i fordommene, men forsøker i stedet å gjøre noe aktivt med det, svarer tekstforfatter Victoria Marie Evensen.

– Det er en isbryter. En varm isbryter som lukter te, avslutter Greni.

Se casefilmen og andre elementer fra kampanjen her
.

Du kan også se casefilmen hos Vimeo.


På bildet: Torstein Greni, Stein Simonsen, Anders von Krogh, Hanne Martinsen og Victoria Marie Evensen. Foto: Kreativt Forum.