Internett større enn radio

Historisk skifte i mediebransjen.

I TNS Gallups nyeste undersøkelse «Forbruker & Media» kommer det frem intet mindre enn et historisk skifte. Rangeringen av de ulike mediekanalene er i endring.

For første gang er det nå flere som daglig benytter seg av internett, enn det er mennesker som hører på radio. I en oversikt over medieutviklingen i det norske markedet kommer det frem at den daglige oppslutningen om radio er på 67 prosent. Tilsvarende tall for nettet er 68 prosent.
– Dette var ventet og noe vi har sett ville komme til å skje. Internett er en plattform for både lyd og bilde og tekst, men like fullt er dette den første rapporteringen der vi ser at nettet passerer radio, sier direktør i TNS Gallup, Knut-Arne Futsæter, til Kampanje.

En skal mange år tilbake i tiden for å finne sist gang en mediekanal danket ut en annen. Da var det tv som passerte avis som landets største mediekanal i oppslutning.

– Bruke samme metode Futsæter nevner imidlertid at andre mediemålinger analyseselskapet utfører, gir radio langt høyere dekningstall.

– I PPM-målingene så ligger radio vesentlig høyere, men sammenligner du mediekanaler på tvers bør du bruke samme metode, sier Futsæter.

I Gallups PPM-målinger så har radio en daglig oppslutning på 76 prosent.
– Men det er et skille mellom internett og radio nå, og forskjellene blant tenåringer mellom 12 og 19 år er enda større, sier han.

Hvordan vil radio og internett utvikle seg videre?
– Radio vil holde seg stabilt og internett fortsette å øke, men kanskje ikke like mye som før, sier Futsæter.