Investornettverket Aaretak investerer i designtenkerne ved storhavet

Designlaben Blåmyra styrker satsingen på design- og merkevareekspertise langs kysten med fem av Vestlandets sterkeste investorer på laget.

Blåmyra Foto Helle Frogner
I løpet av tre år har de to gründerne Therese Lien Smenes (til venstre) og Sunniva Djupedal (til høyre) i Blåmyra skapt tre arbeidsplasser ytterst på Stad. Her sammen med junior designer Johanna Nilsson (i midten). Foto: Helle Frogner

Investornettverket Aaretak strekker seg fra Stavanger til Måløy, og består blant annet av Kristin og Johan Odfjell i Farvatn, Sindre Kvalheim i VYRD, Elisabeth Øvstebø i Link Venture Capital og Janicke Allers i Gefyl. I fjor samlet de innsatsen for å identifisere, kvalifisere og investere i de mest motiverte gründerne langs kysten. Nå satser de på Blåmyra.

– Nå går vi inn med kapital og kompetanse i et selskap som virkelig har vist oss verdien av designmetodikk: Blåmyra i Selje. Vår portefølje har fokus på bedrifter med stort potensial, og som aktive eiere ser vi hvor viktig strategisk design er i alle faser, fra oppstart til marked. Blåmyra har imponert oss med faglig tyngde og løsninger av kontinuerlig høy kvalitet, og er blitt standardleverandør på alle våre prosjekt. Deres unike evne til å levere på første forsøk gang på gang gjør at vi nå velger å investere i selskapet, sier Sindre Kvalheim i VYRD.

– Gjør det mulig å realisere veksten vi ønsker

Blåmyra er et historisk navn for havet, en viktig inspirasjonskilde for det kompakte og lettbeinte designstudioet ytterst i havgapet på Stad. Med storhavet som nærmeste nabo, har selskapet solid erfaring med og kunnskap om næringer knyttet til havrommet.

– Porteføljen vår viser at vi har god kjennskap til kystnær industri. Vi brenner for å frakte gode historier ut i verden, en ambisjon vi deler med investorene i Aaretak. Partnerskapet med Aaretaks omfattende kompetansebredde gjør det mulig å realisere veksten vi ønsker, og vi har store planer for de neste årene sier Therese Lien Smenes, daglig leder og medgrunnlegger av Blåmyra.

Design som verktøy for positive ringvirkninger langs kysten

Det er kjernen i hva de to grunnleggerne Sunniva Djupedal og Therese Lien Smenes har tatt med seg fra karrierer innen design og regional utvikling, fra New York til Nordfjord. Siden de startet Blåmyra i 2019 har selskapet rukket å bli en etablert aktør innen design- og merkevareekspertise på Nordvestlandet, med en rekke oppdrag både lokalt og nasjonalt for aktører slik som DOGA, Operahuset Nordfjord, Sarsia, VYRD og LocalHost. Ikke minst vant de nylig den prestisjefylte rammeavtalen om grafiske tjenester for Stad skipstunnel av Kystverket.

Nå bygger de videre på sin tverrfaglige tilnærming som et kompakt og smidig designstrategisk studio. I samarbeid med flinke folk og vestlandsmiljø med komplimenterende kompetanse, er målet å skape positive ringvirkninger for folk og merkevarer langs kysten.

– Vi har sett at design som verktøy for endring lønner seg, men ikke alle bedrifter har riggen til å jobbe designstrategisk i egen organisasjon. Vi ønsker å styrke bruken av designmetodikk i næringslivet og i utvikling av bærekraftige lokalsamfunn i distriktene. Som et samarbeidsbyrå kan vi bringe designmetodikk til prosjekter av ulik størrelse, der vi tilpasser prosess og team etter kundenes konkrete utfordringer. Aaretaks aktive engasjement for bærekraftig utvikling og samarbeid langs kysten gjør dem til den perfekte partner i videreutviklingen av Blåmyra som en designlab med fokus på både ansvarlige og ambisiøse løsninger, sier Sunniva Djupedal, kreativ leder og medgrunnlegger av Blåmyra.

Therese Lien Smenes Foto Helle Frogner
Therese Lien Smenes. Foto: Helle Frogner
Sunniva Djupedal Foto Helle Frogner
Sunniva Djupedal. Foto: Helle Frogner

– Nyskaping trenger gode profiler og synlighet bygget på kunnskap

– Dette er Aaretaks første investering på Nordvestlandet. Nyskaping trenger gode profiler og synlighet bygget på kunnskap. Blåmyras erfaring fra kystnære bransjer og designfaglige tyngde vil ha stor betydning når vi fortsetter å bygge nettverk av innovative satsinger fra Stavanger til Ålesund, sier Janicke Allers i Gefyl.

– I Farvatn har vi et ønske om å skape ny aktivitet som bidrar til en bedre verden. Samtidig er det viktig for oss å fremme kjønnsbalanse i våre investeringer. Det trengs flere kvinnelige gründere, og Blåmyra har imponert oss med deres ambisjoner og faglige tyngde. Distrikt og kystnorge byr på unik kompetanse og kultur som skal til for å skape ny aktivitet og innovasjon. Vi er derfor glad for å være med på å styrke disse dyktige gründerne, sier Johan og Kristin Odfjell i Farvatn.