iPhone sjudoblet VG-trafikk

VG Netts mobilsider hadde i gjennomsnitt 50.000 sidevisninger i uken. Så kom iPhone.



Apples inntog i mobilbransjen har skapt et jordskjelv i bruken av mobilt internett. I Norge er det solgt omkring 15.000 iPhone-apparater siden telefonen ble lansert i midten av august.

Overlegent størst – Sidevisningene på vår førsteside har ligget stabilt på i underkant av 50.000 i flere år. Så skjedde det noe dramatisk i uke 33, da iPhone kom, sa VG Netts administrerende direktør Jo Christian Oterhals under «Telemedia 2008»-konferansen i Oslo i formiddag.

Den samme uken som iPhone ble lansert steg besøket på VGs mobilforside til 240.000. I dag ligger trafikken på rett under 350.000 sidevisninger.
– iPhone er den suverent største telefonen som brukes mot våre mobilsider. Det er veldig langt ned til den neste, som er Nokias N95, sier Oterhals.

Han mener iPhone har ført til en radikal endring av mobilbruken og at brukergrensesnittet frem til nå har vært det største problemet for at mobilt internett skulle bli allemannseie.

Fra å ha vært et klart sideprodukt blir mobil stadig viktigere for VG Multimedia. Oterhals sier VG i dag tjener et sjusifret beløp på mobiltjenester.

Tjener på Nettby – Mobil er en viktig del av vår strategi. Det er både en inntektskilde, et verktøy og et kontaktpunkt for oss. Nettby er den største inntektskilden vår. For å få Nettby på mobilen må brukeren betale 30 kroner for 20 dager, sier Oterhals.

Han trekker også frem at de gjennom mobiltelefon har fått tettere kontakt med VG Netts brukere og blant annet får bilder og videofiler fra brukerne, som de kan legge ut på nett.
– I starten brukte vi MMS-teknologi for å sende innhold til brukerne. Nå gjør vi motsatt, nemlig å få brukerne til å bidra med stoff. For eksempel hendelsesnyheter der vi ennå ikke har fått reportere på plass, sier Oterhals.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.