JCP PRAD og WAL gikk seirende ut av DCC Awards 2022

Torsdag avholdt Ocean Outdoor kåringen av årets Digital Creative Competition (DCC) på Frogner Kino. Dette er andre året konkurransen blir gjennomført i Norge, og Ocean Outdoor ser en stor økning i engasjement sammenliknet med fjoråret.

DSCF5654x
JCP PRAD for Redningsselskapet stakk av med seieren i kategorien Non-Profit, med kampanjen «Ser du hvem som drukner?». Fra venstre: Isabelle Eken, Victoria Allan, Kamilla Wold, Christian Kruse og Aleksander Steinsvik. Ikke til stede for bilde: Helge Svendsen og Øivind Kristiansen.
DSCF5664x
WAL vant 1.plassen i kategorien Commercial, med kampanjen «The leak check» for Norrøna. Kristian Haukland t.v. Simen Ødemotland Instefjord t.h.

– Vi ser interessen fra annonsører og byråer for Digital Out-of-Home (DOOH) øker kraftig. Et bra eksempel på dette er at antallet bidrag i DCC i år økte med mer enn 100 prosent, og konkurransen er på god vei til å bli et barometer for utviklingen av DOOH i Norge. Formålet med DCC er å skape en plattform der kreativitet og teknologi innen DOOH utnyttes på høyeste nivå. Noe som årets vinnende ideer er gode eksempler på, sier Thomas Haave, Managing Director i Ocean Outdoor.

DCC er en kåring hvor både kunder og byråer konkurrerer med innovative ideer og konsepter tilpasset skjermer innen DOOH. Konkurransen gikk av stabelen for første gang i 2010 i regi av Ocean Outdoor UK. Målet med konkurransen er å oppmuntre bransjen til å tenke mer kreativt og til å komme med nye ideer til hvordan man kan utnytte de mulighetene som finnes innen DOOH.

Årets jury har bestått av personer med god og bred faglig tyngde noe som gjenspeiler seriøsiteten i konkurransen:

Juryleder Therese Becke (administrerende direktør i Pol)
Ricardo Cuilenheim (strategidirektør i RED dentsu X)
Maria Aas-Eng
(CEO i Lava Oslo)
Jannicke Josefsson-Ruud
(leder Konsept i Maverix)
Einar Karlsen
(Business Development Director i Publicis Media)
Alexander Gjersøe
(kreativ Leder i Ring 2)
Christian Bernt
(rådgiver og partner i WAL)
Elisabeth Thune
(markedssjef i Oslo Bussterminal)

– DCC er en annerledes og spennende kåring, der vi vurderer og evaluerer ideer på skissenivå, og ikke ferdigutviklede og produserte ideer som har vært live. Ideene som sendes inn til DCC tar ikke utgangspunkt av en brief fra en oppdragsgiver, men ideer som jobbes ut fra et stort kreativt handlingsrom definert av byråene selv, og som utnytter mediets egenskaper på best mulig måte, sier juryleder Therese Becke.

– En helt annen liga

Blant totalt 58 innsendte bidrag har juryen kåret verdige vinnere innen kategoriene Non-Profit og Commercial ut fra flere kriterier, deriblant kreativitet og gjennomførbarhet.
Dette året vant JCP for Redningsselskapet i kategorien Non-Profit, og WAL for Norrøna i kategorien Commercial, og stikker av med 1,5 millioner hver i visningstid på Oceans utendørs skjermer.

– I år var det ikke bare en svært stor økning i innsendelser, men kvaliteten på innsendelsene var også i en helt annen liga enn i fjor. Det er tydelig at bidragsyterne har lagt mye innsats i å finne gode og effektive løsninger som kan utnytte mediekanalen på en sterk måte, fortsetter Becke

Redningsseskapet og Norrøna

Etter gode og konstruktive diskusjoner blant juryen kom de frem til årets vinnere.

– Redningsselskapet, som gikk seirende ut av Non-Profit kategorien, overbeviste juryen gjennom en sterk visuell løsning som utnyttet mediekanalen på en meget god måte, som både evner å skape oppmerksomhet og ikke minst gir en umiddelbar forståelse av det viktige budskapet de ønsker å formidle.

– Norrøna, som vant Commercial-kategorien, demonstrerte hvordan man gjennom god utnyttelse av teknologi kan skape engasjement og oppmerksomhet gjennom involvering av forbruker, samtidig som de på en smart måte viser de tekniske egenskapene i produktene deres.

Årets vinnere

Non-Profit

1. plass: JCP PRAD for Redningsselskapet – Ser du hvem som drukner?
2. plass: Anorak for Amnesty – The power of you
3. plass: McCann Oslo for Røde Kors – GiBlod.no

Commercial

1. plass: WAL for Norrøna – The leak check
2. plass: Try OPT for IKEA – Velkommen kontroll
3. plass: Try OPT for Sweet Protection – Live to play another day