Jekker seg ned

Det klassiske musikkmagasinet Rolling Stone krymper formatet og legger seg på samme linje som de fleste av sine konkurrenter.



Rolling Stone har blitt publisert i 41 år, og har alltid vært lett gjenkjennelig på grunn av sitt generøst store format.

Bladet har flere abonnenter i dag enn det har hatt noensinne, men løssalget har sviktet de siste årene. Magasinhyllene i aviskioskene er som oftest laget for magasiner i standardformat, dermed har Rolling Stone en lei vane med å forsvinne på øverste eller nederste hylle, eller liggende på siden.

Fra oktober kommer derfor første utgave i «standard» format.
– Alt man får ut av det store formatet i dag er nostalgi, sier en usentimental bladgründer og mangeårig redaktør Jann Wenner, til New York Times.

I tillegg til krymping, skal bladet også gå over til tyngre og mer glanset papir og ny layout-design. Bladet skal også limfreses i stedet for å stiftes, slik at magasinet får flat rygg i stedet for spiss. Bladet skal også bli 16-20 sider lengre enn det er i dag.