Jevnt i toppen i årets Performance Awards

Publicis Starcom, Red dentsu X og DNB forsynte seg grådigst av premiebordet torsdag ettermiddag da prisene i årets utgave av Performance Awards ble delt ut av INMA. Med 48 finalister som kjempet om gull i hele syv kategorier, ble det totalt utdelt 16 metall, i tillegg til den gjeve æresprisen og vinneren av Performance Talent.

DN Bx
DNB vant to gull for «Ditt økonomiske DNA»; i både Performance That Matters og Performance Innovation.
Julegryta
Publicis Starcom vant gull i Performance That Matters for «Julegryta 2021» for Frelsesarmeen.
Coverphoto Cheesy
Publicis Starcom vant gull i Offline Performance for «Cheesy Cheeeese» for Burger King.

Det er tett i toppen hvor Publicis Starcom troner høyest med hele to gull, tre sølv og to diplomer. Publicis Starcom er tett fulgt av RED dentsu X som stakk av med to gull og to bronser, mens DNB tar to gull, to diplomer og den gjeve æresprisen.

Årets Performance Talent

Det er AnneKathinka Tellefsen Opsahl fra Synlighet som stikker av med seier i Performance Talent. Opsahl som arbeider som Spesialist i Data & Innsikt utpekte seg kjapt som en favoritt blant hele juryen med sin grundige besvarelse på årets caseoppgave.

Æresprisen til DNB

Styret i INMA har talt og i år er det DNB som mottar den gjeve æresprisen. Æresprisen deles ut til en person eller bedrift som har betydd mye for fagområdet performance marketing den siste tiden, og/eller er til stor inspirasjon for resten av bransjen med sitt arbeide, engasjement eller innflytelse på utviklingen av fagområdet i Norge.

– DNB er en ringrev i faget og en aktør som mange både ser til og ser opp til, sier juryen i sin begrunnelse. De har vært en pioner i faget helt siden digitale og sosiale kanaler begynte å gjøre seg gjeldende innen salg og kundebehandling. Med en egen enhet for e-business kickstartet aktøren et fokus på effekt av digitalt salg gjennom egne nettsider og sosiale medier; et arbeid som dannet grunnlaget for det som i dag er et rikholdig fagmiljø som gang på gang viser dokumentert effekt av arbeidet sitt og lar effekt og data være grunnlaget for kommende arbeid..... - At folkene som jobber i denne banken også er svært gode på å dele av sin innsikt og sin måte å jobbe på, bidrar ytterligere til at de får denne prisen – siden æresprisen også tillegger nettopp kunnskapsdeling stor verdi, sier de i sin uttalelse.

I fjor gikk æresprisen til Bjarte Humborstad, og året før gikk æresprisen til Magnus Strømnes Bøe i Rocket. I 2019 gikk prisen til Christine Torp i som da var i Publicis Media, og i 2018 mottok Camilla Halleraker prisen i 2018 da hun var i Aller.

– En skikkelig inspirasjon til alle andre

– Først av alt gratulerer til alle som har vært involvert i en eller annen variant i årets vinnerjobber, og til årets unge talent AnneKathinka og DNB. Hensikten med denne konkurransen er å inspirere til bruk av teknologi for å skape solide og dokumenterbare resultater av de investeringene som legges ned i marketing. Og det har denne gjengen virkelig vist at de klarer! En skikkelig inspirasjon til alle andre, sier Camilla Grund, daglig leder i INMA som er ansvarlig for konkurransen.

Her følger oversikt over alle vinnerne:

Lead Performance
Gull: Hyper «Åge fra HG» for Håndverksgruppen
Sølv: INEVO «Fulle senter før åpning ved hjelp av leads» for Fitness Group Nordic As (Evo Fitness)
Diplom: DNB «Ditt økonomiske DNA»
Diplom: Morgenstern «SpareBank 1 – Refinansiering» for SpareBank 1
Diplom: MediaCom Norway «Effektiv leadsgenerering med AdCloud» for SpareBank 1

Performance Innovation

Gull: DNB «Ditt økonomiske DNA»
Diplom: Publicis Starcom «Riktig dekning, riktig frekvens, i riktige kanaler, til riktig budsjett» for Tine
Diplom: Publicis Starcom «Ruter tar opplevelsene tilbake» for Ruter
Diplom: TRY «Easee: Elektrisk relevans» for Easee

Performance That Matters

Gull: DNB «Ditt økonomiske DNA»
Gull: Publicis Starcom «Julegryta 2021» for Frelsesarmeen
Sølv: Publicis Starcom / Publicis Kitchen «Ta det rolig» for Av og Til
Bronse: Atyp «Tusen spørsmål til de tusen hjem» for Bufdir
Diplom Trigger Oslo «Skolekravet med KIWI» for KIWI Minipris
Diplom: Yellow Banana «Alle skal med» for Mental Helse Ungdom

Offline Performance

Gull: Publicis Starcom «Cheesy Cheeeese» for Burger King
Sølv: Publicis Starcom «Automagisk julehandel» for Nille
Sølv: Publicis Starcom «Smaken av Verden» for Maarud
Bronse: RED dentsu X «Markedsleder og salgsvekst med innhold på egen nettside» for Bohus

Online Performance

Gull: RED dentsu X «Kraftig vekst med rett kombinasjon av mental og fysisk tilgjengelighet» for Strim
Bronse: Morgenstern «SpareBank 1 – Refinansiering» for SpareBank 1
Diplom: OMD «Sakte men sikkert mot nye høyder» for Telenor Fixed & TV
Diplom: Precis Digital «Farmasiet - Smør deg mann» for Farmasiet
Diplom: Fullstakk «Fleks: Vekstmetode og resultater» for Fleks

Best bruk av data

Gull: RED dentsu X «Kraftig vekst med rett kombinasjon av mental og fysisk tilgjengelighet» for Strim
Sølv: s360 Norge «Fjellsports bruk av markeds- og forretningsdata til å maksimere ROI, kundeopplevelse og prosesser» for Fjellsport
Bronse: OMD «No Cookies? No Sweat» Renault

Performance Talent

Vinneren er AnneKathinka Tellefsen Opsahl, Spesialist i Data & Innsikt i Synlighet

Æresprisen gikk til DNB