Jimmy Royal vant Klikk

Jimmy Royal vant i går kveld årets Klikk-konkurranse og får dermed lage en kampanje for Amnestys kamp mot nettsensur.

7399 fc858 original
7400 8d8dd original
7401 b0e8d original
7402 950f4 original

I går ble vinneren av årets Klikk-konkurranse kåret. Klikk er en årlig interaktiv reklamekonkurranse for ideelle organisasjoner i regi av INMA. Organisasjonen som i år vant kampanjen til 8 millioner kroner er verdens største menneskerettighetsorganisasjon, Amnesty, og en tydelig glad markedssjef, Lasse Imrik, understreket flere ganger i løpet av gårsdagen hvor glade organisasjonen er for å være årets heldige utvalgte.

– Amnesty er en organisasjon som står helt uavhengig av politikk, religion og stat og velger derfor selv og være en av få ideelle organisasjoner som ikke mottar noe statlig støtte. Dermed er det å få en kampanje til en verdi av 8 millioner kroner utrolig viktig og stort for oss. Vi er vanvittig takknemlige for dette, sa han.

Bry deg! Årets brief tok for seg internettsensur og mennesker som er frarøvet friheten eller forfulgt grunnet ting de har skrevet på nettet. Kampanjen skal generere underskrifter og engasjement rundt enkeltsaker samt problemstillingen i sin helhet.

Juryformann Thomas Anker fortalte tilhørerne at årets vinnerløsning hadde blitt valgt grunnet sin klare idé, at den var rett på sak, at den kan fungere og at det var lav terskel for deltagelse, før han annonserte at vinneren av årets Klikk-konkurranse var Jimmy Royal med deres kampanjeforslag «Bry deg!».

Storebror ser deg Vinnerarbeidet tar utgangspunkt i enkeltskjebner. Kampanjen er delt inn i flere faser og begynner med en banner som oppfordrer deg til å gi din underskrift for å støtte en av de urettmessig fengslede.

– Tanken bak var at det Amnesty International driver med er viktig. Faktisk så viktig at vi kan mase litt på Ola og Kari Nordmann for å få dem til å gjøre noe aktivt. Kampanjen er inspirert av hvordan Amnesty jobber. Ved hjelp av fakta forteller vi de som ser annonsene at noe er galt, og at du som enkeltperson lett kan gjøre noe med det. Gjør de ikke det, forteller vi dem at de fortsatt kan gjøre noe, og at noen fortsatt trenger din hjelp. Slik holder kampanjen på til noen rett og slett gjør noe, sier Anders Aakre, seniordesigner og partner i Jimmy Royal.

For kampanjen utvikler seg raskt om du skulle velge og overse henvendelsen fra Amnesty. Ved hjelp av trackere leses det av hvor mange ganger du har valgt å overse annonsen, dette uavhengig av hvilken nettside du ser annonsen på neste gang. Annonseteksten endres deretter etter hvor mange ganger du har oversett, hvor mange andre som har gitt sin underskrift siden du så annonsen sist, og så videre. På samme måte som de straffeforfulgte, opplever dermed mottager av annonsen at det finnes søkeverktøy som følger dine virtuelle bevegelser fra nettsted til nettsted. Informasjonen som hentes inn brukes også ulikt fra gang til gang.

– Vi tror ikke det er spesielt stilig å bli fortalt at det er trettisjuende gangen du overser en fyr som sitter i fengsel, og at alt han ber om er din signatur. Lett faktabasert masing altså, med innslag av litt demografisk sammenlikning og en mulig snikende følelse av overvåkning, utdyper Aakre.

Lite oppmøte I fjor høst kunne INMA fortelle at det var hele 26 team som hadde meldt seg på konkurransen. Dessverre var mengden team som faktisk presenterte i går betydelig mindre enn utgangspunktet. Bare åtte team hadde tatt turen til VG-auditoriet for å presentere løsninger. Daglig leder i INMA, Børge Sandengen medgir at de er litt skuffet, men presiserer at flere av teamene oppga legitime grunner for å ikke kunne levere inn kampanjeideer.

– De fleste oppga travle dager og det gjør at man forståelig må prioritere betalte oppdrag. Tre av de påmeldte teamene var på filmopptak og jobber i utlandet som var blitt endret og derfor gjorde dem forhindret til å møte. I tillegg tror vi vel kanskje også at presentasjonen kom vel kjapt etter nyttår og at oppgaven ble skjøvet over på nyåret i en hektisk årsavslutning, til tross for at briefen ble offentligjort sent i november. Når det er sagt mener jeg juryen hadde en tøff jobb med å velge mellom 2-3 finalebidrag, sier Sandengen.

Kampanjen går på lufta fra 1. mars i år.

Team hos Jimmy Royal:

Prosjektledelse: Lukas Szachanski
Konsept: Anders Aakre
Design: Sandro Kvernmo
Teknisk rådgiver: Alexander Nicolai Bech