Joe Biden får uventa reklamehjelp fra sinte republikanere

I jungelen av snorkete skrytefilmer fra de to presidentkandidatene, har en rekke Trump-kritiske reklamer klart å fange folks oppmerksomhet. Ekstra spesielt er det at disse kommer fra folk i presidentens eget parti.

Er det en ting vi som leser KF vet, så er det at reklame virker (takk og lov). I en tid hvor den tradisjonelle valgkampen ikke lar seg gjennomføre, spår eksperter at det vil rulle rekordmange valgkampreklamer over skjermene i år. Særlig høylytte er reklamefilmene signert republikanere som er lei av sin egen president.

En av de to Trump-kritiske gruppene bak de populære anti-Trump-reklamene kaller seg The Lincoln Project. En organisasjon bestående av konservative valgkampstrateger med ett mål for øyet: å redde det republikanske partiet ved å hindre at Trump blir gjenvalgt. En av hjernene bak prosjektet er Rick Wilson, en kontroversiell republikansk bakmann som har hjulpet republikanere å vinne valg i over tretti år. Med en ekspertise i å produsere negativ politisk reklame, og egne hatefulle ytringer i offentligheten, er det betimelig å stille seg spørsmålet om ikke Rick Wilson selv har vært sterkt medvirkende til at Amerika, ifølge ham, må reddes ut av Trumps klør.

En av de mest sette filmene deres heter «100.000 dead Americans. One wrong president», som går langt i å hevde at Trump er skyldig i alle amerikanerne som har dødd av koronaviruset. En drøy påstand, selvfølgelig, men filmatisk meget effektivt fortalt:

«100.000 dead Americans. One wrong president»

Republikanerne har tradisjonelt vært flinkere til å skape oppmerksomhet rundt sakene de brenner for. Litt av forklaringen kan være deres utallige forsøk gjennom historien på overdreven skremselspropaganda (kommunisme, innvandring, deep state og fake news for å nevne noe), eller de gangene de bruker reklametid på å si veldig støtende ting om store deler av befolkningen. De spiller på frykt, og de spiller uten regler. Og det vekker dessverre både følelser og oppmerksomhet.

Den mest sette filmen fra The Lincoln Project har 2,9 millioner visninger på YouTube (et tall som egentlig er mye høyere om man hadde talt med visninger på samtlige plattformer, men så er jo ikke dette en casefilm heller). Filmen heter «Mourning in America» (et fin-fint ordspill på en av Ronald Reagans mest kjente taler) og tegner et dystert bilde av et Amerika på randen av en økonomisk krise. Et budskap som ofte treffer godt når man skal prøve å velte den sittende presidenten.

«Mourning in America»

Her ser du flere filmer fra The Lincoln Project.

En annen konservativ anti-Trump-gruppe med høyt reklamebudsjett er Republican Voters Against Trump. Et «politisk initiativ» fra den republikanske organisasjonen Defending Democracy Together, hvis strategi er å løfte frem republikanere som ikke kommer til å stemme på Trump i høst (hittil har de portrettert litt under 400 slike personer på Youtube-siden sin, som kanskje ikke høres overveldende ut, men husk at Al Gore tapte valget i 2000 med bare litt over 1700(!) stemmer).

I deres mest sette reklamefilm, «Shining City on a Hill?», har de på elegant vis billedlagt en gammel valgtale fra Reagan med lite flatterende bilder av dagens Amerika. Bruken av Reagan i reklame går igjen i begge disse gruppene, som neppe er tilfeldig all den tid mange republikanere holder ham veldig høyt. Reagan-referansen minner også målgruppa på at det Amerika de husker som bra står i stor kontrast til Trumps Amerika, og vi skal ikke veldig mange år tilbake i tid for å se hvor effektivt nostalgi kan være i kampen om de konservative stemmene.

«Shining City on a Hill?»

Når man ser at Biden-leirens påfunn er nitten(!) ulike filmer om Bidens personlige og politiske liv under paraplyen «Get To Know Joe», er jeg glad jeg ikke skal se lineær-TV i en vippestat denne høsten heller. Mon tro om det er reklame fra noen som vet å vekke sterke følelser på begge sider demokratene trenger for å mobilisere nok velgere denne gangen?

Fredrik Omre er tekstforfatter i NORD DDB.