Josephine Berntzen og Markus Schrødahl vant Gulltusjen 2023

Kreatørene Josephine Berntzen og Markus Schrødahl fra The Oslo Company gikk helt til topps i Gulltusjen 2023 i kategorien for byråer. Studentklassen ble vunnet av Eliza Mackowiak og Julia Gjerland Asperøy fra Kristiania, Westerdals institutt for kreativitet, fortelling og design.

Josephine Berntzen og Markus Schrødahl
Markus Schrødahl og Josphine Berntzen.

Gulltusjen er en idékonkurranse for alle student- og kreatørteam som er 30 år eller under. Konkurransen går ut på at alle teamene får i oppgave å skissere en avisannonse for et gitt case i løpet av seks timer, kun ved hjelp av tusj og papir. Tegningene utføres på papirark. Teamet som kommer opp med den beste ideen kåres til vinner.

Begge klassene fikk i oppgave å løse en aktuell problemstilling, i år presentert av Flyktninghjelpen. Vinnerarbeidende fikk strålende vurderinger fra juryen.

Den kreative print-konkurransen i regi av Amedia Salg og Marked gikk av stabelen 1. mars med 150 unge og kreative deltakere. Totalt var det 75 team som deltok i år. Mens vinnerne av byråkonkurransen skal representere Norge i Young Lions Print, får vinnerne av studentkonkurransen et beløp på 20.000 kroner.

Om bidraget til Josephine Berntzen og Markus Schrødahl fra The Oslo Company skriver juryen som følgende:

«Det var en utfordrende oppgave som ble gitt fra Flyktninghjelpen, men vinnerne av Gulltusjen klarte å vekke oppmerksomhet på en klok og engasjerende måte samtidig som de evnet å tenke lokalt. Utfordringen er å skape engasjement og oppmerksomhet om konflikter som foregår så langt unna og som hverken samfunnet, politikere eller media fokuserer på. Men, løsningen er like enkel som den er god. Vinnerne valgte en kjent supportersang fra Brann i Bergen, men valgte å bytte ut Brann, med Kongo. Det banale er jo at man bryr seg mer om et fotballresultat enn enorme kriser som i Kongo, og dette arbeidet setter fingeren på akkurat det …».

– Det er jo bare veldig stas. I fjor ble det tett på med en andreplass for meg, så det er ekstra gøy med gull i år. Spesielt i Gulltusjen som er en såpass rendyrka idékonkurranse, der det er lite å gjemme seg bak, sier Josephine Berntzen.

– Det er også ekstra stas for to AD’er å lande Cannes på en ren tekstidé. Det blir heller ikke feil å løse neste konkurranse i 20 varme, sier Markus Schrødahl.

På andreplass i byråkategorien kom Marcus Hassel og Torkel Skjolden fra TRY, mens Hanne Marie Os og Hermann Lidsheim fra Tante Randi Reklamebyrå fikk plass nummer tre.

Vinnerbidrag byråx
Vinnerbidraget i byråklassen. Artikkelen fortsetter under.

– En annonse som står seg ut

Juryen skriver følgende om vinnerarbeidet til Eliza Mackowiak og Julia Gjerland Asperø i klassen for studenter:

«Dette er kanalkreativtet. En annonse som står seg ut og passer utmerket i et helsideformat. På en enkel og klok måte vekker de oppmerksomhet og samtidig kommuniserer de selve problemstillingen. Nemlig at de ti mest neglisjerte konfliktene befinner seg så langt unna at ingen bryr seg: Ser du meg selv om jeg er langt unna?»

Eliza Mackowiak og Julia Gjerland Asperøy
Eliza Mackowiak og Julia Gjerland Asperøy.

– Det var veldig gøy å få være med på Gulltusjen. Det var en utfordrende oppgave, så vi brukte en del av tiden på å diskutere hvordan vi kunne få frem budskapet på en tydelig måte. Vi landet til slutt på en enkel idé som vi mener treffer både visuelt og tekstuelt, sier Eliza og Julia.

Vinnerbidrag studenter
Vinnerbidraget i studentklassen. Artikkelen fortsetter under.

På plass nummer to blant studentene landet Ida Aagaard og Snorre Andersen Skarstein fra fagskolen Kristiania. Treer i konkurransen ble Tage Hogness og Ingrid Gulaker Skoglund, fra Kristiania, Westerdals.

Teamet fra The Oslo Company skal nå representere Norge i den internasjonale Young Lion Print-konkurransen i Cannes. Konkurransen arrangeres i juni.

– I år var det rekordmange deltakere som kjempet om Gulltusjen-seier og jeg er så imponert over alle talentene. Det var mange gode bidrag, men de to vinnerbidragene skilte seg ut i mengden av gode bidrag, sier Anette Færevik Gulbrandsen, leder for kompetanse, marked og kommunikasjon hos Amedia Salg og Marked.

Juryen i år har bestått av salgsdirektør Beate Carlsen og David Aas i Amedia Salg og Marked, rådgiver Knut Røse i Schjærven, Tina Brurok fra Flyktninghjelpen, Ina Egelandsdal fra Ring2 reklamebyrå og Vegard Kvalvaag fra Capa.

Gulltusjen arrangeres i samarbeid med CAPA, Norges representant for Young Lions og Høyskolen Kristiania, Westerdals.