– Juryen var delt i to

Cannes Lions: De kulturelle og geografiske forskjellene i en global jury bød på utfordringer for Maja Folgerø og resten av Cyber-juryen.

85564 403c4 original
Maja Folgerø på festivalpalass-balkongen.

Tirsdag ettermiddag snakker vi med en sliten og glad Maja Folgerø som har sittet innestengt sammen med resten av Cyber-juryen siden tirsdag i forrige uke. Ferdige var de ikke før 23.30 mandag kveld, bading og uteliv har det dermed ikke vært noe av. «Kjempegøy!» er det første hun svarer på spørsmål om hvordan det har vært.

– Men jeg har ikke juryert på globalt nivå før, og det er veldig utfordrende, for juryen har vært delt i to hele veien. I Eurobest kan hele juryen sitte og snakke samme språk og ha de samme kulturelle referansene, men her var det virkelig tydelige forskjeller mellom USA og Europa på én side og den latinske og asiatiske delen på den andre. Dermed har vi brukt utrolig langt tid på å bli enige. Folk fra forskjellige deler av verden setter pris på forskjellige ting, men jeg tror også det handler om at Cyber-kagetorien er så utrolig bred, fra sosiale filmer og nyutvinninger i tech, til morsomme små idéer som kan leve på internett. Slik at når eksempelvis Japan sier «den jobben har allerede blitt gjort» sitter Norge og tenkter «Men fy faen så gøy, dette vil jeg vise mine kunder!» og så sitter Mexico og sier «det der er for avansert, så langt har ikke vi kommet ennå». Og det kunne gå motsatt vei. Det var utrolig spennende, men samtidig fikk vi høre at ingen hadde brukt like lang tid som oss på å komme seg videre fra shortlisten.

Hjem med fire løver i sekken

Tidligere i uken vant Folgerø selv fire løver for «25 m2 Syria» for NRK TV-aksjonen/IKEA, to sølv i Promo & Activation og to bronse i PR Lions. Men prisutdelingen hadde hun ikke anledning til å delta på.

– Da satt jeg oppe i juryommet og spiste pizza.

Som POL-kreatør måtte Folgerø naturlig nok ut av rommet da «Enter Sandbox» skulle diskuteres. Jobben ble tirsdag kveld premiert med både gull og to sølv i Cyber.

– Men du hører jo applausen når du står utenfor også, og når du kikker inn og ser at alle står og klapper så er det inmari gøy.

Jurypresidenten Colleen DeCourcy fra Wieden + Kennedy sa seg også glad i jobben.

– Veldig, men jeg tror ikke nødvendigvis det hadde gjort noen forskjell, da hele rommet likte den fra dag én. Jeg valgte å ikke snakke så mye om den, for jeg tror det er lurere å la folk tenke sjæl. Men den var absolutt i Grand Prix-diskusjonene. Colleen er for øvrig verdens smarteste dame, helt fantastisk, selv om hun nok ble litt frustrert av å lede verdens treigeste jury.

«Enter Sandbox» var den eneste nominerte jobben i kategorien, og ifølge Folgerø var det ingen av de andre påmeldte norske jobbene som var nær ved å bli nominert.

– Men det er en vanvittig vanskelig kategori å hevde seg i, vi juryerte jo nesten 500 jobber hver hjemmefra, så kom vi ned hit og gikk gjennom 1800 jobber hver for oss i tre dager, og først på fjerde dag begynner diskusjonene, og da handler det bare om hva som skal på shortlist. Så du skal ha en veldig tydelig definert casefilm i en veldig tydelig kategori for å nå opp.

Hva skal du gjøre nå?

– Nå skal jeg på stranda!