Fritt frem for kjøpsbetingende konkurranser?

ESA konkluderte nylig med at det kjøpsbetingende forbudet i Norge er i strid med EØS-avtalen. Nå kan det bli endringer i lovverket.

22593 41f92 original

Da den nye markedsføringsloven kom i 2009, ble reglene for konkurranser og tilgift vesentlig endret i forhold til tidligere lov. Det ble langt enklere å gjennomføre konkurranser, og tilgift som sådan ble tillatt.

Dagens lov oppstiller derimot et forbud mot kjøpsbetingende konkurranser, men nå ser det ut til at også dette forbudet vil falle bort. Årsaken henger sammen med at markedsføringsloven implementerer Handelspraksisdirektivet. Dette direktivet skal sikre total harmonisering i EU/EØS, hvilket innebærer at det ikke er anledning til å sette strengere krav til handelspraksisen enn de som fremgår av direktivet.

Norske myndigheter har imidlertid ikke tatt noe initiativ til å endre markedsføringsloven på dette punkt foreløpig, selv om de har vært innforstått med virkningen av EF-dommen.

Allerede i 2010 ble det klart at det var EF-domstolens oppfatning at det var uforenlig med Handelspraksisdirektivet å oppstille generelle forbud slik som forbudet mot kjøpsbetingende konkurranser (C-304/08). Norske myndigheter har imidlertid ikke tatt noe initiativ til å endre markedsføringsloven på dette punkt foreløpig, selv om de har vært innforstått med virkningen av EF-dommen.

I strid med EØS-avtalen

Forbrukerombudet forsøkte å sjonglere i dette rettsvakuumet med å opplyse at dette forbudet normalt ikke ville bli håndhevet, men det ble også opplyst at det kunne tenkes unntak. I praksis har det derfor vært vanskelig å gi klare råd om hvordan man burde innrette seg. Nå ser det imidlertid ut til at det blir litt mer fremdrift: ESA konkluderte nylig med at det kjøpsbetingende forbudet i Norge er i strid med EØS-avtalen.

Fritt frem

ESA kan ta saken til EFTA-domstolen hvis ikke Norge følger opp den grunngitte uttalelsen innen to måneder. Forhåpentligvis vil det dermed i løpet av kort tid bli foretatt endringer i dagens markedsføringslov for å sikre at Handelspraksisdirektivet overholdes.

Fortsatt gjelder eksempelvis strenge regler om markedsføring mot barn og unge.

Det vil høyst sannsynlig bety at det er fritt frem for å ha kjøpsbetingende konkurranser også i Norge, men husk på å sikre at de øvrige reglene i markedsføringsloven er fulgt: Fortsatt gjelder eksempelvis strenge regler om markedsføring mot barn og unge.