Kaffekontrolløren klatret til topps i Sølvtaggen

– Vi gjorde denne jobben i ruinene av Dist, sier teamet som nå alle har flyttet over til DDB Oslo. «Kaffekontrolløren» vant månedens Sølvtagg. Andreplass gikk til «The Instagram Portfolio» fra Kitchen, mens IKEA og SMFB tok tredjeplass i årets tredje Sølvtaggen.

37133 8dece original

«Kaffekontrolløren» gir forbrukerne mulighet til å rangere kvaliteten på hver eneste kopp kaffe på sin lokale 7-Eleven, som takk får kontrollørene hver femte kopp gratis. Informasjonen ble offentliggjort i appen, i kiosken og på nettet i bannere og på kampanjesider.

– Vi satt der fire stykker blant pappkasser og skrot og ville at også den absolutt siste jobben fra byrået skulle bli lagt merke til. Derfor er det ekstra hyggelig med denne Sølvtaggen, sier Eirik Sørensen, som sammen med Finn Knudsen, Petter Gulli og Eldar Skylstad utgjorde månedens vinnerteam.

– All heder til 7-Eleven som ble med på en idé som inviterer hele Norge til å bli Mystery Shoppers og dermed sette produktet sitt på prøve. Du skal ha ganske mye selvtillit for å si ja til det. Samtidig visste jo både vi og 7-Eleven at Caffè Rosso hadde langt høyere kvalitet enn det mange trodde. Noe resultatene viser med all tydelighet, fortsetter han.

Toveis kommunikasjon

Det som kanskje er den største suksessfaktoren til appen, er at den virker toveis: For kundene er det en måte å gi tilbakemelding på som de blir belønnet for, mens for kjeden, butikksjefer og ansatte er den blitt et viktig verktøy for å måle hvordan man ligger an fra dag til dag.

– Internt har dette tatt helt av, sier Markedssjef i 7-Eleven Jan Yngve Holen.

– Mediakampanjen gikk av lufta 26. februar. Da hadde vi fått over 7000 anmeldelser i løpet av de 14 dagene kampanjen varte i media. Nå har vi kommet opp i over 22.000, noe som ikke bare viser at vi har klart å skape en vane hos de som bruker appen, men også at det interne engasjementet, og konkurransen mellom kioskene fortsetter.

De øvrige som var med på jobben: Grafisk Design Profil: Bespoke. Utvikling og design av app: Apphuset. Backend: Liquid Barcodes. Animasjonsfilm: Animasjonsdepartementet. Prosjektledelse: Kristina Schaatun, Isobar. Bannere, QR og nettside: Notch.

De øvrige vinnerne i Sølvtaggen

2. plass i Sølvtaggen for mars går til Karina Ullensvang og Rikke Sofie Jacobsen fra Leo Burnetts Energy Pool, en ungdomsenhet innenfor Kitchen Reklamebyrå. De kom på månedens andreplass for jobben «The Instagram Portfolio».

3. plass går til IKEA og SMFB for kampanjen «Uppleva – du bestemmer hvordan».

4. plass går til Anorak og Good Morning med jobben «Sjokk, såpe eller laser» for Norges Kreative Fagskole.