Kampen om tungtvannet: Tittelsekvensen
Stir i samarbeid med Bielke+Yang står bak tittelsekvensen til Norges mest sette serie noensinne.
Stir, Filmkameratene og Bielke+Yang har vært gjennom en seks måneder lang prosess for å komme fram til tittelsekvensen til «Kampen om Tungtvannet».
Axel Lavin, Creative Director og Partner i Stir, forteller.
– Bielke+Yang har jobbet grundig med typografien, og har skapt en egen font basert på gamle tresnitt som gjenspeiler tidsepoken. Stir har kombinert ulikt materiale og teknikker for å sette sammen en tittelsekvens som har som mål å få seeren til å komme i rett modus i forkant av hver episode og som fanger essensen av serien.
Fargene er basert på farger fra gammel fargefilm, forteller han.
– Gammeldags filmgrain er laget custom for å matche de historiske klippene av atombombesprenginger. I samarbeid med Høyskolen i Oslo og Akershus og filmfotograf Pål Ulvik har vi filmet en del ulike elementer i slowmotion som skal bidra til rett stemning på et mer abstrakt plan, som fryst rose som sprenges, bobler under vann, eksplosjoner, flammer over klokke og så videre. Portrettene i sekvensen er stillbilder som er 3D mappet på modeller, med lys som lager skyggespill i ansiktene deres.
– Det har vært en spennende prosess, og vi er ydmyke og glade for at Filmkameratene med Marcus Brodersen og John M. Jacobsen i spissen ville samarbeide med oss på dette fantastisk spennende prosjektet, avslutter Lavin.