Kampen om tungtvannet: Tittelsekvensen

Stir i samarbeid med Bielke+Yang står bak tittelsekvensen til Norges mest sette serie noensinne.

56512 b6c2b original
56515 959be original
56518 c14eb original
56521 c1134 original
56524 933c2 original
56527 9d994 original
56530 eddad original
56533 d6a4c original
56536 a825e original
56539 2451d original
56542 e9a22 original
56545 76fe6 original
56548 7f2f2 original
56551 28fd9 original
56557 4999e original

Stir, Filmkameratene og Bielke+Yang har vært gjennom en seks måneder lang prosess for å komme fram til tittelsekvensen til «Kampen om Tungtvannet».

Axel Lavin, Creative Director og Partner i Stir, forteller.

– Bielke+Yang har jobbet grundig med typografien, og har skapt en egen font basert på gamle tresnitt som gjenspeiler tidsepoken. Stir har kombinert ulikt materiale og teknikker for å sette sammen en tittelsekvens som har som mål å få seeren til å komme i rett modus i forkant av hver episode og som fanger essensen av serien.

Fargene er basert på farger fra gammel fargefilm, forteller han.

– Gammeldags filmgrain er laget custom for å matche de historiske klippene av atombombesprenginger. I samarbeid med Høyskolen i Oslo og Akershus og filmfotograf Pål Ulvik har vi filmet en del ulike elementer i slowmotion som skal bidra til rett stemning på et mer abstrakt plan, som fryst rose som sprenges, bobler under vann, eksplosjoner, flammer over klokke og så videre. Portrettene i sekvensen er stillbilder som er 3D mappet på modeller, med lys som lager skyggespill i ansiktene deres.

– Det har vært en spennende prosess, og vi er ydmyke og glade for at Filmkameratene med Marcus Brodersen og John M. Jacobsen i spissen ville samarbeide med oss på dette fantastisk spennende prosjektet, avslutter Lavin.