Kårer verdens beste reklamefilmer i Grimstad

Reklamefolk fra McCann, TRY, Giants & Toys, Ernö og SMFB har kåret både Norges og verdens beste reklamefilmer på vegne av Kortfilmfestivalen i Grimstad.

85512 be2a8 original
Foto fra tilsvarende seanse i fjor, da juryleder Stein Simonsen (t.v.) hadde med seg Magnus Høgberg Hansen (ikke på bildet) fra Anorak og Tone Humblen (t.h.) fra Llowbank. Foto © Kortfilmfestivalen

I år som de fleste år sammenfaller Kortfilmfestivalen i Grimstad og Cannes Lions, og for tredje år på rad har festivalen invitert til dobbeltvorspiel under festivalen, lørdag 17. juni. Et vorspiel i den forstand at det er oppvarming til prisutdelingen i Grimstad, men også fordi Cannes Lions begynner samme dag.

Denne kvelden byr Kortfilmfestivalen på en presentasjon av de største forhåndsfavorittene, valgt ut av en jury av erfarne reklame- og produksjonsfolk: Stein Simonsen (McCann), Eirik Sørensen (TRY), Magnus Castracane (Giants & Toys), Dagmar Kollstrøm (Ernö) og Pia Ølstad (SMFB).

Arrangementet avsluttes med en uhøytidelig publikumskåring av beste norske og beste internasjonale film blant de utvalgte Cannes-bidragene.

Ekspertenes profetier traff temmelig godt i fjor, ved at fire av de ti internasjonale filmene de hadde trukket fram mottok gull i Cannes Lions, og ved at to av de norske også fikk det.

Her er årets gulltips:

Skittles, «Romance» av adam&eveDDB


Sandy Hook Promise, «Evan» av BBDO New York


Donate Life, «The World’s Biggest Asshole» av The Martin Agency


TV2 Danmark, «Alt det vi deler» av &Co


Volkswagen Tiguan, «Laughing Horses» av Grabarz & Partner


Channel 4, «We’re the Superhumans» av 4Creative


SickKids Hospital, «SickKids VS. Undeniable» av Cossette


Kenzo, «My mutant mind» av Framework


Audi, «Duel» av Venables Bell & Partners


Old Spice, «Five year plan» av Wieden + Kennedy Portland


De norske:

Kolonial.no, «Hopp over butikken» av Anorak


Audi, «Enter Sandbox» av POL


Tine, «Sara vs. Kjetil» av TRY


Røde Kors, «25m2 Syria» av POL


Røde Kors, «Epic Fail» av TRY