Kårer verdens beste reklamefilmer i Grimstad
Reklamefolk fra McCann, TRY, Giants & Toys, Ernö og SMFB har kåret både Norges og verdens beste reklamefilmer på vegne av Kortfilmfestivalen i Grimstad.
I år som de fleste år sammenfaller Kortfilmfestivalen i Grimstad og Cannes Lions, og for tredje år på rad har festivalen invitert til dobbeltvorspiel under festivalen, lørdag 17. juni. Et vorspiel i den forstand at det er oppvarming til prisutdelingen i Grimstad, men også fordi Cannes Lions begynner samme dag.
Denne kvelden byr Kortfilmfestivalen på en presentasjon av de største forhåndsfavorittene, valgt ut av en jury av erfarne reklame- og produksjonsfolk: Stein Simonsen (McCann), Eirik Sørensen (TRY), Magnus Castracane (Giants & Toys), Dagmar Kollstrøm (Ernö) og Pia Ølstad (SMFB).
Arrangementet avsluttes med en uhøytidelig publikumskåring av beste norske og beste internasjonale film blant de utvalgte Cannes-bidragene.
Ekspertenes profetier traff temmelig godt i fjor, ved at fire av de ti internasjonale filmene de hadde trukket fram mottok gull i Cannes Lions, og ved at to av de norske også fikk det.
Her er årets gulltips:
Skittles, «Romance» av adam&eveDDB
Sandy Hook Promise, «Evan» av BBDO New York
Donate Life, «The World’s Biggest Asshole» av The Martin Agency
TV2 Danmark, «Alt det vi deler» av &Co
Volkswagen Tiguan, «Laughing Horses» av Grabarz & Partner
Channel 4, «We’re the Superhumans» av 4Creative
SickKids Hospital, «SickKids VS. Undeniable» av Cossette
Kenzo, «My mutant mind» av Framework
Audi, «Duel» av Venables Bell & Partners
Old Spice, «Five year plan» av Wieden + Kennedy Portland
De norske:
Kolonial.no, «Hopp over butikken» av Anorak
Audi, «Enter Sandbox» av POL
Tine, «Sara vs. Kjetil» av TRY
Røde Kors, «25m2 Syria» av POL
Røde Kors, «Epic Fail» av TRY