KF-topp fornøyd med norsk løvejakt

Styreleder Kristian Bye i Kreativt Forum mener Mediafronts Cannes-seier kan få utenlandske annonsører til å åpne øynene for norsk reklamebransje.



– Den norske innsatsen har vært veldig bra under årets Cannes Lions, og spesielt gledelig er det at Mediafront vant Grand Prix Cyber. Det er nærmest en historisk begivenhet, sier Bye.

Han mener seieren i den unge cyber-kategorien kan få stor betydning for hele den norske reklamebransjen.
– Dette er viktig for å tiltrekke seg utenlandske annonsører til Norge, og vise at norske reklamebyråer kan gjøre gode jobber for store, utenlandske merkevarer. Vi kan bli et viktig land for idéproduksjon også innen nye medier, mener han.

Ser fellestrekk med Stella Bye syns også det er morsomt å se en sammenheng mellom Cannes Lions og vår hjemlige reklamekonkurranse Stella. DDB vant i november hovedprisen under Stella-utdelingen med sine reklamefilmer for Smash. I Cannes var byråets nye filmer for Nidar Bergene-sjokoladen blant de ni norske bidragene på juryens «shortlist».

Norske reklameskapere tok med seg åtte priser hjem fra Cannes i år, mot fem under fjorårets festival.
– Jeg tror vi nå virkelig begynner å se resultatene av den økonomiske opptrappingen som fant sted i reklamebransjen for et par år siden, etter fem-seks år med lavere investeringer, sier Bye.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.