KIA og Per Høj vant årets første Sølvmikk

Hurtigmat og bil kombineres på en fiffig måte i kampanjen som vinner Sølvmikken for januar 2022.

Ronoldog Waage foto Kyle Meyr
Mads Rønold og Øyvind Waage. Foto: Kyle Meyr

– Har du noen gang gått inn i en kiosk og bestilt deg en pølse? Synes du det tok flere måneder? Nei nettopp!

Så sa det kreative teamet i Per Høj, Mads Rønold og Øyvind Waage, da radiospottene for KIAs elbiler ble lansert i januar. Kampanjen spiller på at leveringstiden på elbiler tradisjonelt har vært frustrerende lang, men slik er det altså ikke lenger, hvert fall ikke hos KIA.

Juryens begrunnelse: «Hurtigmat og bil hører kanskje allerede ganske godt sammen, men månedens vinner av Sølvmikken har kombinert mat og bil på en ny og fiffig måte. For nå går det såpass unna med levering av elbil at du får dem over disk – lenge før du rekker å si dönerkebab i rull. Det er Per Høj som står bak idéen som bryter med hva man tradisjonelt forbinder med bilreklame på radio. Artig, kjapp og velprodusert! Grattis.»

– Verdien i å ikke være kjedelig

– Takk til Kia som alltid ser verdien i å ikke være kjedelig og takk til Eskil og Snitt som alltid løfter ideer. Nå skal vi feire med å spise oss gjennom hele Torggata og avslutte på Hevn der vi skal unne oss noe skikkelig fint å ha på oss på Gullblyanten, sier kreatørene Waage og Rønold i en kommentar.

Hos Per Høj har Carl Bækken vært rådgiver, mens Nanna Grønli var prosjektleder. Kampanjen er produsert av Både Og med Eskil Paus som regissør og Magnus «Snitt» Andersen som lyddesigner.

«Pølsekiosk»

Kia_01_polsekiosk_15s.mp3
Last ned

«Pølsekiosk 2»

Kia_02_polsekiosk_to_17s.mp3
Last ned

«Over disk»

Kia_03_over_disk_12s.mp3
Last ned

«Kebab med alt»

Kia_05_kebab_alt_22s.mp3
Last ned

– Man vil helt enkelt bare fortsette å lytte

Atyps radioreklame for lydbok-jenesten Storytel begynner å bli noe av en gjenganger i Sølvmikken, med bidrag på pallen både i desember og juli i fjor. Å snakke om lydbokens fortreffelighet på radio slik Atyp gjør går rett hjem hos Sølvmikken-juryen også i januar 2022, hvor jobben har blitt premiert med sølvet.

Juryens begrunnelse: «Produktets egenskaper er selve kjernen i disse spottene for lydboktjenesten Storytel. Befriende nedpå og behagelig. Storytel skal berømmes for at deres eget lydunivers bevares gjennom samtlige sekunder. Man vil helt enkelt bare fortsette å lytte mens man henger opp tøy eller noe. Og det er jo sterkt gjort – og fortjener applaus.»

Hos Atyp var det Sigurd Solberg & Kristoffer Reppen som er kreativt team, Hågen Pettersen er konsulenten og Kine Sæthern er prosjektleder. Både Og har produsert spottene.

«Lydbok 1»

Lydbok-1.mp3
Last ned

«Lydbok 2»

Lydbok-2.mp3
Last ned

«Lydbok 3»

Lydbok-3.mp3
Last ned

Den rette er bare et tastetrykk unna

Hausmann har sett til Tinder og andre dating-apper for innsikt og inspirasjon til radioreklamen for Mitt Anbud, onlinetjenesten som formidler håndverksoppdrag. Det ga uttelling i form av bronse i Sølvmikken for januar.

Juryens begrunnelse: «Vi er vel alle på jakt etter den rette – håndverkeren? Artig og velskrevne spotter som tar for seg hvor godt det er å finne skikkelige folk til når man skal pusse opp litt hjemme. Nesten litt for godt. Dette var gøy!»

Kreativt team på jobben var Tor Adam Slettebø & Henrik Weido Lorentzen, mens Terje Banken og Merete Hildonen var henholdsvis konsulent og prosjektleder. Sagveien Resort står bak produksjonen, med regissør Mattis Mjåset og produsent Mari Lund.

«Håndverker»

1.-mitt-anbud_haandverker_kortversjon_040_v4.mp3
Last ned

«Snekker»

2.-mitt-anbud_snekker_kortversjon_032_v4.mp3
Last ned

«Rørlegger»

3.-mitt-anbud_roerlegger_kortversjon_040_v4.mp3
Last ned

«Elektriker»

4.-mitt-anbud_elektriker_kortversjon_035_v5a.mp3
Last ned

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.