KIA vinner Sølvmikken for oktober
Per Højs KIA-kampanje er kåret til den beste radioreklamen i oktober. Byrået vinner i tillegg tredjeplassen med en kampanje for Ryds Bilglass, mens det er Tante Randi som tar sølvmedaljen med sin kampanje for Airthings.

Med Kias nye e-soul elbiler kan du frakte mer enn du kanskje forventer av en elbil, både oppå og bakpå, noe radiokampanjen feirer med forskjellige nyanser av det amerikanske uttrykket «whaaat» / «I-said-a-say-a-whaaat». Det er sånt som gjør Sølvmikk-juryeringen til en lek:
«Dette var gøy! Spottene skiller seg tydelig ut både i kategorien og blant radioreklamer generelt. Vi vil gjerne berømme regi og skuespiller for mye fin og presis undertekst i ulike versjoner av ordet «what» som underbygger budskapet ved produktet. Vi gleder oss til å høre flere versjoner av «whaaaaat!» Overgår dette hvor mange måter man kan si «Kari Bremnes» på? Spottene ga god stemning i det digitale juryrommet!», sier juryen i sin begrunnelse.
Det er Per Høj med det kreative teamet Mads Rønold og Øyvind Waage som har laget jobben, med Sagveien Resort som produksjonsselskap, der Torstein Morstad har kjørt lyd mens Jon Iver Helgaker har regissert.

I fire separate kommentarer har teamet følgende å melde om seieren til Sølvmikken:
– Vi er så til de grader tilbake!, sier Mads.
– Surkle surkle gurgle, sier Øyvind.
– Kjempetoppers!, sier Torstein.
– I’m not available at the moment, sier Jon Iver på telefonsvareren sin.
Whaaat 1
Whaaat 2
Whaaat 3
Whaaat 4
Lukt på lufta
Andreplassen i oktober går til Tante Randi, som har laget kampanje for radonmåleren fra Airthings. Som vi alle vet er radongass farlig, men den er helt luktfri og usynlig, to vesentlige poeng i reklamen.
Juryen har følgende å si: «Starten på disse spottene benytter et radiofaglig proft grep som oppfordrer oss til å bruke to andre sanser i tillegg til hørselen, noe som imponerte juryen. Vi lukter og ser etter det usynlige og det er lett å være med på fortellingen. Overgangen til halen ble kanskje en smule «hard» og kunne kanskje vært mer integrert i grepet i starten?»
Det er det kreative teamet Zakarias Nadir og Glenn Haugen som står bak. Produksjonsselskapet er Sagveien Resort.
Airthings 1
Airthings 2
Ting som Ryds Bilglass ikke gjør
Per Højs kampanje for Ryds Bilglass består av hele åtte spotter med småskrullete eksempler på ting Ryds Bilglass ikke gjør, for eksempel å «le i andres begravelser».
Juryen forklarer videre: «Spottene er morsomme og juryen humrer når de tar steget ut i det absurde. Vi liker veldig godt konseptsetningen 100 % transparent. Når det er sagt så synes vi kanskje at ideen og konseptet ikke lander helt 100 %. Kanskje de kan risikere mer neste gang? Er det noe de kan avsløre som faktisk underbygger at de er 100 % transparente, utover at de driver med glass?»
Igjen er det teamet Rønold og Waage som står bak i Per Høj, mens det er Både Og som drar i spakene.
Bak frem
Glass og lim
Uten rute
Sugekopper
Rulleskøyter
Løst på
100 % glass
Begravelser
Kreatører på tur i koronaens tid
Den årlige turen for vinnerne av radioreklamekåringen Sølvmikken flyttes av smittevernhensyn fra New York til Lofoten.
– En veldig god løsning, sier formann i sølvmikkjuryen, Mads Rønold.
Det har blitt tradisjon at alle månedsvinnerne av radioreklamekåringen Sølvmikken drar på tur til New York rundt påsketider. Dette var også planen for vinnerne i 2019 og 2020, men koronaepidemien gjorde at den populære turen måtte settes på en foreløpig pause.
– Lofoten er jo på mange måter Nordens New York, og sånn sett passer det veldig bra, sier Rønold.
– Kjenner jeg arrangørene rett blir det nok mye fart, spenning og røverhistorier rundt fiskegryta, og i tillegg slipper man jetlag, sier han.
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.