Våt Kikkut-seier i Sølvmikken

Den månedsvise radioreklamekåringen Sølvmikken for april ble vunnet av Kikkut med en kampanje for Decra takpanel fra Icopal.

37489 3337a original

Det blåser en sur og våt vind over nasjonen, og verre skal det bli: Norge går mot en værtype over det ganske land som ligger nær den folk er vant med på Vestlandet: Vått og forblåst.

Dette var utgangspunktet for Kikkut, som kom tilbake i offentligheten som selvstendig byrå i fjor høst etter en kort periode der byrået var sammenslått med Agendum. Sammen med Sagveien Resort har de laget en kampanje der trauste østlendinger tar konsekvensen av utviklingen og går inn for å bli gode bergensere.

Juryen ordlegger seg bortimot i stikkordsform denne måneden, men tar seg likevel tid til å fyre av noen godgloser om Icopal-kampanjen: «Forfriskende knippe spotter. God strategi og idé og relevant på radio. Juryen ler av dårlig dialekt og synes det er en liten tankevekker angående klimaendringene vi står foran.»

  • Byrå: Kikkut Reklamebyrå
  • Kreativt team: Morten Lütcherath
  • Prosjektleder: Janniken Klaveness
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: Icopal

Proletarkviser så gule og blå

Andreplassen for april går til en veteran i Sølv- og Gullmikk-sammenheng, nemlig arbeidsklær-produsenten Blåkläder. Radiospottene fra Både Og gjør sitt for å understreke at Blåkläder er solide og ujålete plagg konstruert for skikkelige arbeidsfolk, ikke den fjonge fiffen.

Juryens kommentar: «Velkjent gammel traver. Litt mumling om at de mangler det liiille ekstra, men sponsoratet er smart og spottene står støtt som bare det. Igjen.»

  • Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Kyrre Holm Johannessen og Øystein Johnsen
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Benedikte Kluge
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Kunde: Blåkläder

Øving gjør Linni Meister

Saatchi&Saatchi står bak månedens bronseplassering, en serie radiospotter for Øvingshotell-prosjektet, en del av Schous kulturbryggeri som tilbyr utleie av øvingsrom til artister. Spottene høres nettopp ut som om de er laget av glade amatører i øvingshotellet.no. Et poeng som muligens gikk juryen hus forbi?

Juryen bemerker: «En rett-på-sak, tydelig og fin idé. Og juryen VIL like det veldig godt. Men det skorter dessverre litt på produksjonen – vi ønsker oss litt lengre spotter. Og kanskje bandene skulle øvd bittelitt mer på øvingshotellet?»

  • Byrå: Saatchi & Saatchi
  • Kreativt team: Snorre Martinsen, Øyvind Waage, Linus Hjellström, Mats Onsum, Kristoffer Damskau, Eiliv Gunleiksrud
  • Konsulent: Sverre Midtun
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Kunde: Øvingshotellet

Til Cannes!

Tross juryens reservasjoner ble kampanjen for Øvingshotellet i tillegg kåret til månedens Cannesdidat. Juryen forteller: «Denne måneden sender vi to heldige til rivieraen. Vi har tro på at Øvingshotellet vil sjarmere en jury i all sin enkelhet, men vi vil også ha månedens fjerdeplass, St1 oversatt. Fordi den er fin, smart og godt dramatisert. Juryen oppfordrer til en litt mer verdig avslutning på dramatiseringen. Det ble litt for brått, gitt!»

Gå inn og hør St1-kampanjen her

Hør Sølvmikk-vinnerne for april her

Foto: Gregory Bastien via Compfight cc