Kitchen vant februar-Sølvmikken

Shiver me timbers! En pirat-influert radiokampanje for Meny var den beste radiokampanjen i kalenderårets andre måned.

36786 a07a6 original

Det var relativt få innsendelser i radioreklamekonkurransen denne måneden. Kun fire jobber kom gjennom nåløyet og havnet blant finalistene.

– Vi opplevde at det var jevnt nivå mellom de tre beste spotene. Dette ble gjenspeilet i poengsummen. Kun fem små poeng skilte første og tredjeplass, kommenterer juryen.

Om månedsvinner Meny sier juryen følgende: – En spott bygget på god innsikt om foreldres utfordring med å få barn til å spise sunt. Barn vet nemlig at ekte pirater ikke spiser grønnsaker. Dramatiseringen drar oss inn i en filmatisk piratscene. Pluss for casting og produksjon. Det trekker litt ned at voice-over kommer så tett på dramatiseringen. Det er noe urytmisk her. Men likevel. Vi sjarmeres av spott'en.

Til Cannes i sommer

Meny-jobben ble for øvrig utpekt til månedens Cannesdidat. Juryens kommentar: – Vi gleder oss til å høre Meny i engelsk versjon. Vi håper på en spot inspirert av Hollywood, med filmatiske kvaliteter. Dra på, jobb med timingen og lykke til i Cannes!

  • 1. plass: Byrå: Kitchen
  • Kreativt team: Hallvard Fjeldbraaten og Kjetill Nybø
  • Konsulent: Haakon Dahl
  • Prosjektleder: Therese Røkke
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: Meny
  • Kundeansv.: Jørgen Normann Larsen

«Groruddritt»

Det kan virke som om Både Og Radiobyrå har klart å karre til seg en bilrute-nisje i radiomarkedet, først med Riis Bilglass, nå med Glassdrive, selskapet som hater stein mer enn noen andre.

Juryen, som nærmest kommuniserer i stikkordsform denne måneden, var delt i sin dom: – Befriende barnslige spoter syntes noen. Originalt å snakke om steinsprut på denne måten. Juryen var delt om payoffen «Vi hater stein» var godt tenkt eller ikke. Innerst inne er det vel heller slik at avsenderen elsker stein. Det er jo tross alt stein og sprut de lever av.

  • 2. plass: Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Øystein Johnsen
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Benedikte Kluge
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Kunde: Glassdrive
  • Kundeansvarlig: Lillian Reigstad

Kjerringbukser

Juryen mener at bronse-kampanjen fra Los&Co for Match bygger på en god innsikt: – Nemlig at folk flest ikke er så gode til å ta imot komplimenter. Vi opplevde det som en modig strategi å snakke om klær på denne måten. Spotene startet friskt, men ble baktunge med en litt omstendelig voice-over. Likevel: en velfortjent bronse.

  • 3. plass: Byrå: Los & Co
  • Kreativt team: Chris Grønn og Marit Rui
  • Konsulent: Frederik Horn
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: Match
  • Kundeansvarlig: Maria Willumsen

Hør alle radiospottene på gullmikken.no.

Din mening

Hva synes du om månedens Sølvmikk-vinnere? Husk at kommentarfeltet er til for å brukes!