Kjemper mot tabuer

Sosial- og helsedirektoratet mener de med en omfattende kampanje har klart å øke unges kunnskap om psykisk helse.

– Vi er veldig fornøyde med resultatet så langt. Det er ingen tvil om at oppfattelsen av at det er vanlig å ha psykiske problemer har økt, sier Ellinor F. Major, divisjonsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet.

De tre siste månedene har 120.000 unge klikket seg videre fra bannerannonser på forskjellige nettsteder for å få vite mer om psykiske problemer og hvordan en skal være en god venn.

Våren 2007 spurte TNS Gallup 900 ungdommer om de mente det er vanlig å ha psykiske problemer. Nesten 43 prosent svarte ja. I november 2007, måneden etter at informasjonskampanjen startet, svarte 49 prosent ja på det samme spørsmålet.



Blant de som hadde sett kampanjen, enten på tv, kino eller nettet, var økningen enda større. Av dem svarte 55 prosent at de anser det som vanlig å ha psykiske problemer, noe som innebærer en økning på over 12 prosentpoeng.

Ungdommens språk Major mener noe av nøkkelen til suksessen er at de testet kampanjen nøye ut på referansegrupper før de lanserte den. Reklamefilmene som har gått på tv, på kino og på nettet viser unge med hvite t-skjorter som uttrykker det de egentlig føler, men ikke tør å si til hverandre, som «ser du ikke hvor jævlig jeg har det?» og «jeg har det kjipt, men klarer ikke si det.»

– Det er viktig å nå de unge der de er, og å snakke deres språk. Vi testet ut filmene på omtrent 300 personer, så vi var ganske sikre på at vi skulle treffe målgruppen, sier Major.

Anslagsvis har 625.000 kinogjengere sett filmene, og 120.000 har altså klikket seg inn på annonsene på nettet. Nærmere 95.000 har klikket seg videre til psykisk.no, som er Sosial- og helsedirektoratets nettside for ungdom om psykiske helse. Av disse er mer enn 70.000 unike brukere. I snitt har over 1.000 brukere vært innom nettstedet hver dag.

Ansvarlig for kampanjen: Apeland Informasjon v/ Nils Apeland

Reklamebyrå: Harpun/Euro RSCG
Konsulent: Magnhild Foldøy
AD: Simon Oldani
Tekst: Espen Aarbakke Johnsen

Produksjonsselskap: Trøbbel
Regissør: Ubbe Haavind
Foto: Anna Myking
Produsent: Kristian Hajdu

Les mer om kampanjen og se filmene her.

Se kampanjesiden her.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.