Kjemper om internasjonalt PR-gull

Trigger slåss om seieren i to kategorier når de beste PR-byråene i Europa, Midtøsten og Asia (EMEA-regionen) skal kåres. Byrået konkurrerer om gull i kategoriene Årets nordiske byrå og Årets nykommerbyrå.

22862 9c08f original
Preben Carlsen

Kåringen av de beste PR-byråene i EMEA-regionen går under tittelen Consultancy of the Year Awards og er en del av SABRE Awards, en av verdens mest prestisjefulle prisutdelinger i PR-bransjen, som finner sted i Barcelona 30. mai.

– Å bli rangert oss som et av de fem beste PR-byråene i Norden, og en av de fem mest spennende nyskapingene i hele Europa, Midtøsten og Asia er helt enormt. Vi har jobbet hardt for å skape verdier for kundene våre, og er stolte av det vi har fått til. Derfor er det nesten litt overveldende at arbeidet vårt markerer seg internasjonalt på denne måten, sier Preben Carlsen, daglig leder i Trigger.

Trigger mot svenskene

Trigger er det eneste ikke-svenske byrået som kjemper om å bli årets nordiske byrå. De fire andre finalistene er de svenske byråene Prime, Jung Relations, Springtime og Narva.

– Svenskene har lenge vært i front i alle kommunikasjonsdisipliner, og PR-bransjen er intet unntak. Nå må vi bruke den svenske fremgangen til å trigge konkurranseinstinktet vårt, og hamle opp med dem neste år. Vi håper selvsagt vi kan klare det allerede nå, men vi snakker tross alt om noen av de fremste byråene i verden, og med bare 2 ½ års drift bak oss er finaleplassen uansett god som gull for oss, foreløpig, sier Carlsen.

Norge med årets nykommerbyrå for andre år på rad?

Trigger er også med i kampen om å bli årets nykommerbyrå i EMEA, en anerkjennelse som First House vant i fjor. Nå har Trigger muligheten til å følge opp og gi Norge en historisk dobbeltseier.

– PR-bransjen i Norge utvikler seg og blir stadig mer mangfoldig. At Norge markerer seg i nykommerkategorien to år på rad viser at vi tilbyr noe av det mest spennende som finnes innenfor nyskapende PR-arbeid. Det må vi bygge videre på som fag og bransje i tiden fremover, sier Carlsen.

First House er for øvrig det eneste andre norske byrået som er nominert, og de er med i kategorien som kjemper om å bli beste byrå innen finansiell kommunikasjon.

Fakta om SABRE Awards

Hvert år kårer Holmes Group de beste PR-byråene i verden gjennom Consultancy of the Year Awards. Bare i EMEA-regionen er over 200 byråer fra Europa, Midtøsten og Asia grundig vurdert ut fra en helhetsvurdering som blant annet omfatter faglig profil, innovasjon, kompetanse, kundeliste, priser og utmerkelser og økonomiske resultater. Utdelingen skjer i regi av Holmes Group som kartlegger og analyserer den internasjonale PR-bransjen.