«Kjenn på den du, mann»

Intervjusamtale mellom Janne Brenda Lysø i POL, medlem av hovedjuryen i Gerety Awards i 2020, og Ann Elin Hvidsten i BOLDT partners, medlem av hovedjuryen i Gerety Awards i 2019.

Janne1420
Janne Brenda Lysø
Ann Elin 2xx
Ann Elin Hvidsten

Ann Elin: Gerety Awards er en internasjonal konkurranse grunnlagt for å øke mangfoldet i bransjen, og hvor samtlige i juryen er kvinner. Selv om Norge, iallfall kjønnsmessig, har kommet lengre enn mange andre land har jeg selv sittet i en del juryer hvor vi har vært en ganske homogen gruppe, i alle fall demografisk. Hva tenkte du når du ble spurt om å sitte i en ren kvinnejury, Janne?

Janne: For å være helt ærlig så jeg synes det var litt kinkig da henvendelsen om jury-deltagelse kom. Kanskje først og fremst fordi selve henvendelsen, og telefonsamtalen, viste at de ansvarlige for konkurransen opererer i et marked og land som har kommet kortere enn i Norge når det gjelder antall menn og kvinner i bransjen. Derfor var det mye av det de sa som ikke resonnerte til slik jeg opplever hverdagen for kvinner i norsk kommunikasjonsbransje. (Og kanskje fordi henvendelsen kom fra en mann som forklarte meg hvordan det er å være kvinne i reklamebransjen). Men – jeg kom til konklusjonen at jeg synes «eksperimentet» er interessant, og intensjonene er gode. Men målet er jo ikke, og skal jo ikke være, at man skal ha helt rene damejuryer heller. Skulle vi gitt menn en følelse av hvordan det kan oppleves å være kvinne i vår bransje, så burde vi gjennomført juryering der det var 19 damer og én mann i juryen – og sagt «Kjenn på den du, mann». For den følelsen, den er lei. Da jeg satt i Cannes-jury i 2008 var jeg den eneste kvinnen, av 20 jurymedlemmer, og alle de andre hadde «alfa» som mellomnavn. Det skal også sies at jeg nok hadde hatt et helt annet inntrykk av det å juryere i ren kvinnejury dersom vi hadde møttes og sittet i et juryrom, sammen. Når man juryere online og ikke ses, så blir jo opplevelsen ikke like – unik.

Ann Elin: I vår bransje har det vært en stor mangsfoldsdebatt i år. Hva tenker du om den?

Janne: Den er viktig, uunngåelig og selvfølgelig. Heia den!

Ann Elin: Jeg satt i hovedjuryen i fjor, som var det første året Gerety Awards ble delt ut. Det som slo meg var at det var en større andel av arbeider i finalen med et tydelig samfunnsengasjement. Samtidig var arbeidene som ble stemt helt til topps de samme som vant frem i Cannes. Hvordan vurderer du årets finalister?

Janne: Vel, den opplevelsen hadde jeg også. Det var en større andel av arbeider i finalen med et tydelig samfunnsengasjement. Men vi som satt i The grand jury, fikk jo bare se shortlist-arbeidene. Det har jo blåst et samfunnsengasjement over kommunikasjonsverden de siste årene og sånn sett er det jo ikke så rart. Spørsmålet er om alle eller flertallet av de innsendte arbeidene var den type jobber? Og er det sånn at det blir sendt inn jobber av denne typen til akkurat denne konkurransen fordi det kun er kvinner som juryerer?

Ann Elin: Hvilke arbeider synes du selv skilte seg ut?

Janne: Dette er jo et spesielt år, også når det kommer til reklamekonkurranser. Mange er blitt utsatt eller avlyst og dermed bar jo konkurransen preg av at det var mange «gamle» travere blant vinnerne. The Moldy Whopper og Soap with a lump, for eksempel. Kjempefine arbeider!

Ann Elin: Vi er inne i en spesiell tid, og en tid som krever omstillinger også i vår bransje. Teknologi blir mer og mer integrert i livene våre og gir store muligheter for oss som kommunikatører, men samtidig blir vi kanskje mer og mer sulteforet på det medmenneskelige og det autentiske. Det som Rohit Bhargava kaller «human mode». Hva tror du vil påvirke bransjen fremover? Og hva tror du vi vil se mer, eller mindre, av fremover?

Janne: Oi, det var et vanskelig spørsmål. Det korte svaret er at det som nå kalles «human mode» er det som hele tiden har, og alltid har gjort, denne jobben og bransjen interessant. Essensen er vel at People actually prefer people – og godt er det.

Ann Elin: Hva har begeistret deg mest blant årets finalister?

Janne: Det synes jeg faktisk er litt vanskelig å svare på. Generelt så er det å juryere alltid veldig inspirerende – fordi det er så mange fine jobber der ute, og fordi man så sjelden setter seg ned å dypdykker inn i enkeltarbeider. Ta en titt på https://gerety.awardsengine.co... og sjekk selv.

Ann Elin: Er det behov for en pris som Gerety?

Janne: Hvis dette var et avkryssingsspørsmål så hadde jeg satt krysset mitt på JA. Dersom spørsmålet var etterfulgt av «begrunn svaret ditt», så kjenner jeg jo at jeg helt fint hadde klart det også. Så om noen har lyst til å slå av en prat om det – grip gjerne tak i meg når maske-og håndspritepoken er over.