KLIKK til Amnesty

Amnesty og prosjektet «Nettsensur» vant INMAs reklamekonkurranse KLIKK. På nyåret starter kampen om å lage den beste kreative løsningen.



Hele 43 organisasjoner konkurrerte om bli valgt til årets KLIKK og juryen fikk en tøff jobb med å plukke ut vinnerorganisasjonen. Amnesty og deres prosjekt «Internettsensur og brudd på ytringsfrihet i digitale kanaler» stakk av med seieren, noe som sikrer dem en kampanje verdt inntil 8 millioner kroner.

– Internett er blitt en ny kanal i kampen for ytringsfrihet og menneskerettigheter, men regjeringer i mange land slår hardt ned på disse rettighetene med god hjelp fra noen av verdens største IT-selskaper. Chatterom blir overvåket, blogger blir slettet, nettsteder blir blokkert og søkemotorer sensurert. Mennesker blir fengslet og torturert for å si sin mening, forteller markedssjef Lasse Imrik i Amnesty International Norge. Han er veldig glad for at Amnesty vant reklamekampanjen.

Gode løsninger I sin vurdering la juryen vekt på at organisasjonen hadde en tydelig og konkret sak som kunne kombineres med et spennende kreativt prosjekt.

– Dette er et viktig tema som forutsetning for demokrati i en kanal som nettopp lever av åpenhet, sier juryformann og prosjektleder for KLIKK! Cecilie Paulseth.

Heia internett – Internett er en fremragende kanal for å bygge merkevareeffekter og kjennskap. Det skal vi bevise til gangs i årets utgave av KLIKK!, sier daglig leder i INMA, Børge Vike Sandengen.

– I fjor bidro hele 23 kreative team før McCann gikk seirende ut med beste ide. I år håper vi på enda større oppslutning fra byråene. Kampanjeideene presenteres for åpen scene 8. Januar og for det vinnerbyrået blir det hektisk produksjon og kampanjeplanlegning frem til kampanjen skal kjøres på lufta 1. mars, avslutter han.

Juryen har bestått av:

Cecilie Paulseth, Konsulatet
Anne Sofie Morsund, Regnskogsfondet
Bjørn Andersen Sandtrøen, Dagbladet
Jan Olav Ryfetten, Soria Moria
Fred Kihle, APT
Pål Høyer-Andreassen, McCann
Børge Vike Sandengen, INMA