Kongelig designplagiat?

Svenskenes prins Carl Philip, hertugen av Värmland, vant nylig en amerikansk designkonkurranse med en logo for Martha's Vineyard Museum. Like etter begynte plagiatanklagene å hagle.



Carl Philip vant designkonkurransen med en logo formet som et fyrtårn, noe som skal symbolisere opplysning og veiledning. Så snart Expressen hadde formidlet nyheten om konkurransen, var en rekke lesere raske med å opplyse om at logoen er mistenkelig lik den gamle logoen til den svenske tankesmeden Timbro.

Forlagssjefen på Timbro, Billy McCormac, er imidlertid langt fra opprørt, og tar det hele med et smil.
– Det er ikke alvorlig. Vi tror ikke han har plagiert oss. Men det er ganske likt, sier han til Resumé.se.

– Vi synes det morsomt at han har vunnet en designpris for en logo som vi har bestemt oss for å skifte ut, sier han.

Timbro begynte å bruke logoen på begynnelsen av 70-tallet, men byttet til ny og annerledes logo i høst etter undersøkelser som viste at folk hadde vidt forskjellige oppfatninger om hva den sto for, ifølge Resumé.