Kreativt Forums Ærespris til Marius Holst

Den aller høyeste utmerkelsen en norsk reklameutøver kan motta gikk i år til regissør Marius Holst. Kreativt Forums Ærespris ble delt ut helt på tampen av Gullblyanten fredag kveld av en tidligere mottaker av prisen, Egil Pay.

96208 14f8a original
Foto: Tor Lie
96209 36935 original
Marius Holst og Egil Pay. Foto: Tor Lie
96210 ac35e original
Konferansier-duoen Alexander Gjersøe og Per Kristian Voss Halvorsen med Marius Holst. Foto: Tor Lie

Marius Holst (f.1965 i Oslo) gikk ut av International Film School i London i 1990, og har siden vært et kreativt fyrtårn i norsk spillefilm og reklamefilm, med fem spillefilmer under beltet siden spillefilmdebuten «Ti Kniver i hjertet» (1994), og uttallige reklamefilmer.

– Det er en av de morsomste jobbene du kan ha som filmskaper når du får lov til å utøve faget ditt med menneskene som er i salen her i kveld. Jeg er satt ut og hadde ikke forventet dette, sa Holst i sin takketale på scenen fredag kveld.

Regissøren kom også med en oppfordring om å ta vare på «legendene», med referanse til de som ga ham sjansen første gang i reklamebransjen.

– En sjelden vare i norsk reklamesammenheng

Juryen mener det er på høy tid at Holst hedres med Kreativt Forums Ærespris, et standpunkt som også kom fram i ordene Egil Pay leste opp fra scenen:

«Der Gullblyanten premierer de aller flinkeste de siste 12 månedene, skal Kreativt Forums ærespris hedre den som har vært blant de aller flinkeste de siste 12 årene. Minst. Og derfor er årets vinner en sjelden verdig æresprisvinner. Kanskje enda viktigere, årets vinner er sjelden vare i norsk reklamesammenheng. Det finnes ingen som årets vinner, ikke en gang noen som ligner, og kanskje er nettopp dette den viktigste grunnen til at denne personen skal få norsk reklamebransjes høyeste utmerkelse om bare noen få minutter.

I en tid, så politisk korrekt at vi som bransje står i fare for å polere uttrykket vårt til det ufarlige, likegyldige og uviktige – trenger vi sånne som årets vinner. Hen har alltid avskydd kompromisser. Hen har alltid søkt det sanne, det autentiske, uten å bry seg om motstanden dette krever. Alle de av oss som har vært så heldige og fått jobbe med hen, vet derfor at årets vinner rett og slett kan være krevende. Godt nok er aldri godt nok, uansett hvor i den kreative prosessen man er. Det skal og må bli perfekt. Og kanskje er årets vinner dermed en betimelig og viktig påminnelse om hvorfor vi egentlig er samlet her i kveld. Fordi det er jævla krevende å lage fantastiske ting. Det er vanskelig å flytte grenser, skape originale historier og fortelle dem på en måte som får folk til å forandre vaner, holdninger og adferd.

Og derfor trenger vi sånne som denne personen. Han – for det er ikke en hen, men en han – har et eget blikk for det som berører. Særlig har han et blikk for det menneskelige, ikke minst svakhetene våre – enten de som er til å le av eller de som er til å grine av. Og han er en mester til å få oss til å føle noe på kort tid, for eksempel i femtini, førtini eller til og med tjueni sekunder, som er de formatene han gjerne har jobbet med, sammen med oss. Han har vunnet alt som kan vinnes av priser, senest gull i Eurobest i fjor.

Årets vinner er en av våre aller beste historiefortellere – ikke bare i reklamebransjen, men i hele norsk filmbransje. For årets vinner er ikke en kreatør. Ei heller konsulent. Nei, vi har ham bare til låns nå og da. Og det er den eneste unnskyldningen vi har for at han ikke har fått denne prisen for lenge siden. For han har ikke bare vært blant de aller flinkeste i 12 år, men i 30.

Han er Ti kniver i hjertet. Han er Full tank. Han er gamlehjemmet og Plis, en gang til’a! Han er Kongen av Bastøy. Kreativt Forums Ærespris 2019 går til (regissøren for det hele) … Marius Holst

***

I juryen som tildeler prisen sitter tidligere års æresprisvinnere. I årets jury var:

Kjetil Wold (2013)
Eivind Moe (2014)
Egil Pay og Lars Joachim Grimstad (2015)
Stig Bjølbakk (2016)
Karin Lund og Øystein Halvorsen (2017)
Alexander Gjersøe og Hans Magne Ekre (2018)
Monika Augustsson (2019)


Annonse: