Krigsstunt på «Fury»-premiere

Kinopremieren «Fury» fikk besøk av tyske soldater og en Tiger-stridsvogn fra den andre verdenskrig.

53243 b73ca original
53246 c9f39 original
53249 232b4 original
Amerikansk presseoffiser
53252 66ee3 original

– I forarbeidet konsentrerte vi vår egen «reklame-ildkraft» spesielt mot fora innen historie, film, forsvar og ikke minst den Norske delen av onlinespillet «World of tanks», som har 75 millioner brukere over hele verden, forteller Jo Jørgen Stordal i Visual Combat.

Disse postene om stridsvognens ankomst spredde seg raskt og smittet stadig over i nye kanaler.

– Realisme er viktig for oss, men selv snart 70 år etter krigen er det like viktig å ikke støte eller provosere noen med den tyske uniformeringen. Den viktigste oppgaven til «soldatene» våre ble her å levere store smil, innby publikum til å slå av en prat og la dem se og holde i våpnene, forteller Stordal.

Lynrask spredning

For å bryte opp den tyske kontrasten hyret de også inn en skuespiller som «Amerikansk presseoffiser». Oppgaven hans ble å møte publikum og fotografere.

– Ved å ta bilder av publikum, fortrinnsvis med deres eget mobilkamera, oppnådde vi en lynrask spredning til sosiale medier. Vi festet «Fury»-bannere på stridsvognen med den hensikt å forsterke denne sosiale markedsføringen, avslutter Stordal.

Bentine Lassen, Marketing Manager i United International Pictures, forteller at hun er veldig godt fornøyd med opplegget rundt tanksen.

– Det er ikke hver dag vi får mulighet til å gjøre en aktivitet som har en så god link til en film. Tanksen var veldig iøynefallende der den var plassert foran Colosseum, og mange forbipasserende stoppet nysgjerrig opp. Det ga en god stemning foran filmpremieren, en litt uvanlig aktivitet som skaper oppmerksomhet på en annen måte enn kjøpt annonsering.