Kristiania styrker merkevaren

Etter flere år med forskjellige logoer samles Kristiania under én logo. Målet er å styrke posisjonen mot å bli Norges første arbeidslivsuniversitet.

650bf875 781b 4340 99d7 54d6c530a92ex
– Med innsikt fra egen forskning bidrar vi aktivt til forandring og nytenkning i samfunnet, uttaler markeds- og kommunikasjonsdirektør Stein-Oddvar Evensen som er stolt av den nye kampanjen. Foto: Kristiania

– Målet med å samle alle fagområdene våre under én logo er å tydeliggjøre Kristianias posisjon. Vi ønsker å gjøre det enklere å oppdage og forstå at Kristiania er en utdanningsinstitusjon fra fagskole til Ph.d. Og at vi utvikler relevant kompetanse og kunnskap til det beste for samfunnet, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør på Kristiania, Stein-Oddvar Evensen.

Skal bli universitet

I forbindelse med at Kristiania nå går fra 6 logoer til én, rulles det ut en merkevarekampanje 7. november.

– Å tydeliggjøre vår posisjon skal sikre at flere oppdager Kristiania, og føre oss nærmere målet om å bli landets første uavhengige arbeidslivsuniversitet, sier Evensen.

Tradisjon for forandring

Helt siden Kristiania ble grunnlagt i 1914, da Hanna Nilsen, som første student ble tatt opp ved brevskolen NKS i Kvadraturen i Oslo sentrum, har det ligget i Kristianias natur å forandre seg i takt med samfunnsendringene.

– Kristiania er endringsvillig og dynamisk. Vi har alltid vært opptatt av studentene våre og tiden vi lever i. Vi har respekt for det tradisjonelle, men dagens raske samfunnsutvikling krever nytenkning. Derfor er Kristiania ekstremt opptatt av å utdanne mennesker som har den kompetansen arbeidslivet trenger, og å tilføre samfunnet nyttig kunnskap gjennom god forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, sier Evensen.

Taglinen «tradisjon for forandring» er derfor med som et bærende element i den kommende merkevarekampanjen:

Bc2ae464 040a 43bb b69c 995d5b051848

Kristiania farger byen rød

Markeds- og kommunikasjonsdirektør Evensen forklarer ideen bak uttrykket i merkevarekampanjen slik: 

– Vi bruker historiske og tradisjonelle bilder i svart-hvitt for å vise at Kristiania ikke sitter fast i gamle dager. Så legger vi til rødt, som er vår farge. Den røde tråden i kommunikasjonen er at vår røde strek representerer Kristiania og det moderne.  

Merkevarekampanjen starter 7. november og vil prege bybildet i Oslo og Bergen og sosiale medier.