Kutter i reklamebudsjettet

Storannonsør Harald A. Møller følger et dalende bilmarked med argusøyne. Markedsbudsjettet justeres ned til 2006-nivå.

Pilene har pekt nedover for bilmarkedet i 2008. Salget av personbiler har sunket med 8,5 prosent første halvår i år.

Paul Hegna er konserndirektør for informasjon og samfunnskontakt i landets desidert største bilimportør. Han forteller at Møller Gruppen slettes ikke ser helsvart på situasjonen, men inrømmer samtidig at de foreløpig er innstilte på å gjøre mindre besparelser i markedsbudsjettet.
– Vi vil nok se an august og september måned når vi starter budsjettprosessen for neste år. Så langt jobber vi med et scenario for nybilsalget kommer til å være rundt 110.000 personbiler. Hvis det scenarioet går videre betyr det kun små justeringer på budsjettene. Det kommer til å bli justeringer, men det er altså kun snakk om mindre justeringer hittil, presiserer han.

Fra januar til april i år var Harald. A. Møllergruppen landets fjerde største annonsør. De er nå i gang med å legge annonsebudsjettene for 2009.

Markedsplaner anno 2006 110.000 personbiler tilsvarer nybilsalget i 2006. Alt tyder derfor på at stor annonsøren er i gang med å legge markedsbudsjettet for 2009 på 2006-nivå

Dersom Møller Gruppen tar frem sparekniven er det noe norske medier vil merke. Målt i bruttopriser har selskapet til sammen kjøpt annonseplass for 94,6 millioner kroner frem til juli i år ifølge Nielsen Media Research.

Paul Hegna forteller at de regner bilmarkedets nedre grense på 100.000 solgte nye personbiler i året. Da er det markedsbudsjettet som man raskest vil kunne endre.
– Hvis markedet går vesentlig under 110.000 biler må man tilpasse seg en helt annet virkelighet. Og da viser historien at marketingkostnadene er mest fleksibert og kan justeres fortløpende, sier han.

– Langt fra krise Inntil videre ser ikke Møller Gruppen stor dramatikk i den noterte nedgangen den seneste tiden, selv om de følger markedsutviklingen med argusøyne.

– Vi forholder oss til totalmarkedet for salget av biler. Men vi ser jo nå at vi har solgt færre biler enn det vi hadde forventet de siste ukene. Så spørs det om det skyldes en særdeles god sommer og hvor mye skyldes innstramming de siste månedene. Sannsynligvis er det en kombinasjon.

– Opplever dere at stemningen piskes opp av nedgangsorientert presse?

– Vi har vel en følelse av at medier liker at ting går fort opp – og fort ned. Når det skrives at det er krise i bilbransjen så er det feil. En nedgang på åtte til ti prosent som vi ser nå, ut i fra et særdeles godt 2007 er akkurat som vi forventet – og langt fra krise.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.