Landet Sølvtaggen for august

Førsteplassen i Sølvtaggen for august går til McCann for SAS-kampanjen «Din tur», og dét med god margin.

8036 1362c original

Ideen bygger på at du blir invitert inn i kampanjen av en som står deg nær, og ikke av en kommersiell aktør, noe som gjør at den ikke automatisk blir oppfattet som reklame. Kampanjen får også pluss for spennende bruk av teknologi og en enkelt, rent og pent design.

Skreddersydd Bakgrunnen for «Din tur» var å vise at du kan skreddersy din egen tur, tilpasset dine egne behov. Gjennom kampanjen har McCann gjort det mulig å invitere med andre på tur til SAS sine destinasjoner.
– Ideen med å gjøre personlige meldinger lesbare på nettavissider har for så vidt lite med et flyselskaps tjenester å gjøre, men tatt ut på denne måten fungerer den fint for sitt formål, forteller juryformann Helge Tennø.

– Den personlige og direkterettede invitasjonen midt blant alt allemannseie på nettavisene attraherer og fungerer uansett om mottakeren tror den kan leses av alle eller forstår at den kan ses bare av dem selv, fortsetter han.

Mye oppmerksomhet fremover – Vi vil fortsette å utforske markedet med aktiviteter som engasjerer, men for oss er positiv tid brukt med varemerket og dialogperspektivet i kampanjen vel så viktig. Denne forløpige mindre målbare siden av en slik kampanje skal jobbes med, og vil få mye oppmerksomhet fremover, sier Hanne Kopstad i SAS.

Teamet bak kampanjen er såre fornøyd.
– Vi ville med denne bannerkampanjen gjøre noe mer en å snakke om «Din tur», vi ville at brukeren skulle få oppleve at det SAS gjør er å tilrettelegge for at hans eller hennes tur skal bli noe av, sier Frank Undheim hos McCann.

– Å skulle reise handler ofte om invitere med seg noen, foreslå en reise eller bare fortelle om et pris- eller avreisealternativ man har funnet til den allerede planlagte turen. Vi tenkte det ville vært smart om markedsføringen kunne ta inn over seg denne prosessen, og ønsket å gjøre SAS sine bannere annerledes og mer personlige, sier Undheim.

Se vinnerjobben her.

Følgende jobber ble premiert i august:
2. plass: Mediafront – SOL gir deg oversikt
2. plass: Mediafront – Intelligent lånekalkulator
4. plass: McCann – Morgendagens løsninger
5. plass: Dinamo – Lovbok

Teamet bak månedens vinner bestod av: Frank Undheim (AD), Daniel Wahlgren (AD), Morten Berger Karlsen (Tekst), Hanne Bismo Steen (Prosjektledelse) og Anders Gulbrandsen (Rådgiver)

På bildet: Hanne Bismo Steen, Morten Berger Karlsen, Frank Undheim og Daniel Wahlgren.