Lang kortfilm vant Grand Prix

Cannes Lions: Grand Prix i kategorien Health & Wellness Lions ble vunnet av New York-byrået JohnXHannes og kortfilmen «Corazón», som bruker uvante midler i jakten på nye organdonorer.

89901 6a932 original
Casefilm for «Corazón», som vant Grand Prix og gull i Health & Wellness Lions.

Mandag kveld foregikk festivalens første prisutdeling, og den handlet om alt som har med helsekommunikasjon å gjøre. Det ble delt ut priser i kategoriene Pharma og Health & Wellness, samt prisene Lions Health Grand Prix for Good, Healthcare Agency of the Year og Healthcare Network of the Year.

Dette er kategorier som inntil nylig tilhøre sidefestivalen som huset Lions Health og Lions Innovation. Men etter at Publicis i fjor trakk seg fra festivalen (og WPP truet med tilsvarende straffetiltak), har Cannes Lions fjernet kategorier og krympet festivalen til fem dager, mens Health og Innovation har blitt faset inn i hovedfestivalen.

Corazón – Give Your Heart

Det ble delt ut to Grand Prix mandag kveld, og Grand Prix i kategorien Health & Wellness Lions ble vunnet av JohnXHannes for «Corazón», der byrået i stedet for en tradisjonell holdningskampanje skapte noe mer ambisiøst: En 48 minutter lang kortfilm som ble vist på Tribeca Film Festival i New York. I hovedrollen finner vi den kubanske skuespilleren Ana de Armas («Blade Runner 2049») som Elena Ramirez, en prostituert kvinne med en dødelig hjertesykdom. Hennes eneste håp er å komme seg til New York for å opereres av Dr. Mario Garcia, spilt av Oscar-nominerte Demian Bichir («Che», «Zapata», «A Better Life»).

Filmen er skrevet av Kelley Sane («Rendition») og regissert av John Hillcoat («The Road», «The Proposition»). «Corazón» er del av den større kampanjen «Give Your Heart», som inkluderer utendørsannonsering på Times Square samt en interaktiv nettløsning.

Skapte språk for paralyserte

Prisen Lions Health Grand Prix for Good ble vunnet av TBWA\India og den veldedige organisasjonen Asha Ek Hope. I kampanjen «Blink To Speak» ble det skapt et eget språk for øyebevegelser i et forsøk på å hjelpe millioner av mennesker som av forskjellige grunner er paralysert og har vanskelig for å kommunisere. «Blink To Speak» bruker 50 enkle øyebevegelser som grunnlag for et omfattende øyespråk spesielt utviklet for pasienter.

Samme kampanje vant gull i kategorien Pharma. Det ble også Pharma-gull på to øvrige kampanjer: «The Hearing Test in Disguise» for Cochlear av Che Proximity Melbourne, og «Change Gout» for Grunenthal av Grunenthal.

Det ble delt ut hele åtte gull i Health & Wellness, fordelt på syv arbeider:

«Fail» for Røde Kors av TRY var shortlistet i Health & Wellness Lions, men den nådde ikke opp blant vinnerne.

Casefilm for «Corazón», som vant Grand Prix og gull i Health & Wellness Lions.


Annonse: