Lanserer digital plattform for location-scouting

Fredrik Opheim fra produksjonsselskapet Batfish på Sørlandet har startet opp selskapet Uveil, en digital plattform og «torgplass» for locations.

Fredrik Opheim Foto Markus Hausevik Johnsenx
Fredrik Opheim i Uveil. Foto: Markus Hausevik Johnsen

Folk som jobber med filmproduksjon i reklamebransjen kjenner til den tidkrevende prosessen knyttet til å finne riktig beliggenhet for neste produksjon. Fredrik Opheim har kjent på de samme utfordringene gjennom sitt produksjonsselskap Batfish på Sørlandet, og har nå startet selskapet Uveil som utvikler en digital plattform locations. Forklart litt overforenklet er Uveil et Airbnb for locations. De skal kartlegge locations fra offentlige, kommersielle og private utleiere, og koble disse med produksjonsselskaper nasjonalt og internasjonalt.

Beta på Sørlandet

Opheim forteller at en betaversjon for Sørlandet er under testing, og at de håper på en offisiell lansering senere i år.

– Dette gjør vi fordi vi har god kjennskap til Sørlandet som location, og det er også med på å inspirere andre kommuner til å gjøre seg mer attraktive for produksjonsselskaper, noe som kommer hele bransjen til gode. Vi ønsker flere betatestere så send gjerne en epost til [email protected] hvis du ønsker å teste. Vi kommer raskt til å bevege oss innover mot Oslo samtidig som vi har flere prosjekter pågående med andre kommuner rundt om i landet. Tidlig i prosessen har vi også hatt god dialog med flere produksjonsselskaper i Oslo som har gitt gode råd og kommentarer på hva bransjen ønsker.

Destinasjonsmarkedsføring for kommunene

Uveil har også i slutten av 2020 mottatt støtte fra Regionalt næringsfond for Arendal, Grimstad og Froland for å gjøre en kartlegging av både locations og lokal kompetanse i kommunene. Næringssjef i Arendal, Kåre Andersen forteller at kommunen har hatt stor suksess med innspilling av «Mesternes mester» og ønsker å gjøre kommunen enda mer synlig for lignende produksjoner i årene fremover.

– Arendal skal utvikler lokale produkter, fremme turisme og lokal kultur i årene fremover og gjennom årets sesong av Mesternes Mester ser kommunen allerede at interessen for Arendal øker. Film og TV gir ringvirkninger, og derfor er konseptet til Uveil veldig spennende, forteller næringssjef Andersen.

– Den digitale plattformen til Uveil vil kunne muliggjøre lokal verdiskapning gjennom informasjon og synliggjøring av lokale leverandører i nærheten av spennende locations. En produksjon kan trenge mange ulike tjenester og selv de vakreste locations kan bli nedprioritert på grunn av utilstrekkelig kompetanse, tilrettelegging og utstyr i nærområdet, forteller Opheim.

Privatpersoner og kommersielle aktører kan nå registrere locations

Videre forteller Opheim at det nå er mulig for privatpersoner å registrere sine hus, hytter, leiligheter, og andre unike locations i plattformen. Dette gjøres direkte på Uveil sine nettsider, uveil.no. Flere næringsutviklere har meldt seg for å tilby utleie av sine næringslokaler i den digitale plattformen.

– Vi i Sørco jobber med strategisk og verdiskapende eiendomsutvikling, derfor leier vi ut deler av eiendomsmassen vår til filmbransjen gjennom Uveil, forteller direktør for utvikling Petter Aaland.