Lanserer podkast på lite gunstig tidspunkt

Tom Aksel Mathisen fra Både Og Bilde lanserer ny podkast sammen med Cato Gjertsen og Helge Vik. Den heter «Nightcaller», og første episode ble lansert torsdag 28. juni.

90011 5decd original
Fra skumring til daggry, mennene bak stemmene: Helge Vik, Cato Gjertsen (TRY) og Tom Aksel Mathisen (Både Og).

Podkastfloraen fortsetter å spre om seg. Siste tilskudd på stammen er «Nightcaller» og produseres av Både Og. Programleder og regissør i Både Og Bilde, Tom Aksel Mathisen, er stolt av å stå bak en ukentlig podkast som lanseres på verst tenkelige tidspunkt for å tiltrekke seg lyttere: sommerferiestart.

– Vi er lei podkaster som tilbys folk når de er mest mottakelige. Markedet trenger en podkast som krever en viss innsats av lytteren, sier programskaper Tom Aksel Mathisen.

37 lyttere

– Så vidt vi kan slå fast, basert på ikke altfor grundig research, så er dette første gang noen lanserer en podkast på den tiden av året folk kobler seg helt av. Jeg skjønner hvis folk opplever at det gir null mening.

Så hvorfor lansere nå?

– Det er litt som å ha boligvisning 17. mai. Da kommer de som er interessert på ekte. Sånn vil man jo at det skal være. Man trenger kun to interessenter som vil ha boligen. Det er nok til at budrunden tar av. Hvis man er heldig, da. Og da kan man tjene flere hundre tusen kroner.

Men målet må jo være å få flest mulig lyttere?

– Det kan du si. Vi synes imidlertid det skapes et ekstra nært bånd til lytterne hvis vi vet at de de trosser svaberg, kroneis, varm asfalt og NSBs sommerruter, og i stedet tar seg bryet med å lytte til oss.

«Nightcaller» er ikke Mathisens første podkastprosjekt. I våres avsluttet han og medprogramlederne Cato Gjertsen og Helge Vik «Podcastresepsjonen» med en liveinnspilling av episode nummer 100. Det er den samme trioen som nå drar i gang «Nightcaller».

– Det kom 37 publikummere på livesendingen - nøyaktig like mange som var faste lyttere. Om «Nightcaller» klarer å tiltrekke seg flere lyttere skal være usagt. Det er klart det hadde vært gøy, men det viktigste for oss er at lytterne føler at de blør for drakta ved å høre på.

Reklamefolk på A

Mathisen forteller at podkasten egner seg godt som et halvtimes langt radioprogram. Men da fortrinnsvis på natten, da det er et nattradio-konsept.

– Av en eller annen grunn slo vår forrige podkast best an hos folk i reklamebransjen. Blant faste lyttere var Anders i Creuna, Anniken i Los & Co, Anders i Morgenstern og a’ Karianne i TRY. Og nå nevnte jeg bare lyttere fra bransjen med navn som begynner på A! Vi er selvsagt åpne for at flere reklamefolk velger å lytte på «Nightcaller», inkludert de med andre forbokstaver, sier Mathisen.

Første episode kan du lytte til her