Leske utvikler nye alkoholfrie produkter med OlssønBarbieri

Fremadstormende importselskap innenfor alkoholfri drikke velger OlssønBarbieri som designpartner.

96264 65600 original
Fra venstre: Andreea Tecusan, Erika Barbieri, Henrik Olssøn, Christian Stray-Jansen, Alexander Jones og Håkon Kjeldsen. Foto: Anne Valeur / Pudder

– Alkoholfri drikke er i vinden. Vi ser en ny generasjon unge som drikker mindre, og samtidig et mer kresent voksent marked som ikke ønsker å gå på kompromiss av smak når de ikke drikker alkohol, enten om det er et livsvalg eller om de skal kjøre bil, er gravide eller rett og slett ikke vil være bakfulle etter en hyggelig kveld, sier Christian Stray-Jansen i Leske.

Siden 2016 har han sammen med broren sin drevet importselskapet Leske, som importerer de beste merkevarene innenfor alkoholfri drikke, som blant annet Everleaf, Real Kombucha, Luscombe, ISH Spirits og Lucky Saint.

Det siste året har de fått med seg sommelier Alexander Jones (fra blant annet Bokbacka og Maaemo) på laget, og har utviklet en rekke nye alkoholfrie vinalternativer som skal lanseres i år. Da de skulle finne en designpartner valgte de å involvere designstudioet OlssønBarbieri fra et tidlig stadium.

– I utviklingen av vår egen merkevare ønsket vi å jobbe med et studio som hadde god innsikt i drikkevarer, makro-trender, og som kunne posisjonere produktene for å hevde seg også i internasjonale markeder. Vi visste at vi trengte et miljø som hadde disse kvalitetene og som samtidig hadde et solid og slitesterkt håndverk, sier Christian Stray-Jansen.

– Bidrar til holdningsendring

– Vi er et studio som kanskje er mest kjent for å jobbe med vin og sprit, og vi er derfor ekstra entusiastiske nå for å bidra til utviklingen av en alkoholfri drikke som er ikke bare er en ny kategori i markedet, men også bidrar til en holdningsendring i kulturen. Vi har lenge sett en økende bevissthet rundt ingredienser og produksjon gjennom craft beer og naturvin, og nå er det innovasjon rundt alkoholfri drikke som er mest spennende. Vi er utrolig glade for å jobbe med Leske i dette prosjektet, det er et innovasjonsprosjekt der vi er med fra starten. Vår ambisjon som studio er å jobbe med kunder som pusher grensene i sitt felt og som er med på å bidra til positiv endring, sier Erika Barbieri.


Annonse: